M57 Ring Nebula - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M57 Ring Nebula - Mattias Klasson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ring Nebula
Exponering: ca 15*4min + darks
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Testade lite på M57. Följningen blev av vinden inte perfekt. Kul att man kan se den lilla spiralgalexen jämte M57 (glömt namnet).

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: M57 Ring Nebula - Mattias Klasson

Post by skafar65 »

Hej Mattias

Du är verkligen på G! Många fina bilder du fått till på sista tiden. M57 som är min personliga favorit ser härlig ut där den "svävar" ensam i sitt slag bland dom andra stjärnorna! :D Veil nebulosan ser också bra ut bortsett från den stora halon runt stjärnan som fångar blicken alldeles för mycket, tycker jag. Blir det så av sig själv eller är det ett bildbehandlingsknep?

Själv håller jag på att "ruttna" ihop av frustration över att jag inte kan producera något! :( I går natt höll jag på att bli helt galen! Visade sig att det var ett litet, litet glapp i strömförsörjningen till min H9.a som för kvällen fick tjäna som guide kamera! Detta indikerades inte av Maxim DL, vissa bilder blev bara svarta! :oops: Guidningen slutade fungera, ibland utan man såg det osv!

Nog om det! Kul att du får fram lite i varje fall. Hoppas vädret håller i sig i kväll också. Då skulle det kanske finnas en möjlighet till att jag också skulle kunna få till en bild :?:

Mvh //Micke
GAIS

Re: M57 Ring Nebula - Mattias Klasson

Post by GAIS »

Själv känns det rätt bra :D
Återigen måste jag säga att HEQ5pro, Orion guidekamera (400 begagnad) och PHDGuider (gratis) bara tuggar och går.
Igår blev det nytt rekord: Bära ut grejer, sätta dit teleskop, starta dator, polinställa, koppla ihop sladdar, aligna, focusera... gå in och lägga barn.
Procesduen till läggningsdags tod under 15min. Jag tror inte jag kan göra det mycket snabbare utan ha ett permanant obs.

Bifogar en bild på setupen för kul skull

På det igen ikväll
Attachments
DSCN1448.JPG
DSCN1448.JPG (164.02 KiB) Viewed 1895 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)

Return to “Bilder”