M16 (NGC6611) Eagle-Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M16 (NGC6611) Eagle-Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M16 (NGC6611) Eagle-Nebula
Exponering:
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Senaste omarbetning i PS med hjälp av bl.a Ninja, tack Gais för tipsen. Finns oändligt mycket att göra med denna bild, men den får vila ett tag nu.

/LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: M16 (NGC6611) Eagle-Nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Peter R »

Hej Lars-Gunnar,
Det är ett svårt objekt från våra breddgrader och jag tycker att du har lyckats riktigt bra med att fånga M16.
De centrala delarna omkring "the pillars of creation" är klart mycket bättre mot tidigare, rent av fantastiska och de gröna stjärnorna är borta.
Däremot tycker jag att allting runt om känns lite smetigt (för mycket brusreducerat) och blått, som om de 2 delarna inte riktigt hör ihop.
Så är jag ingen fan av datagenererade spikes även om de är ganska diskreta i ditt fall.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Fortsatt vacker bild!

Har själv inget mot datagenererade spikes men på denna bilden tillför de inget estetiskt.Ser bara konstigt ut, ännu mer när stjärnorna inte är helt runda. Vet inte riktigt vad du har gjort med alla små bakgrundstjärnor för på min skärm ser de ut som streck. För mkt ddp?? De såg rundare ut på förra bilden vill jag minnas?

Inget fel på din örn och färgbalansen nu . Gillar när detaljer i nebulosor framträder så bra. Även stjärnorna ser ok ut i färgbalans. Men jag hade inte låtit stjärnorna vara fullt så skarpa. välj ut alla stjärnor och blurra ytterdelarna så ser bilden inte så konstgjord ut . Om du studerar de stora namnens bilder finns där ingen som låter stjärnorna har knivskarpa kanter.

Bengt
GAIS

Post by GAIS »

Du skall var nöjd nu. Fin bild med bra detaljer.. och Ninja har gjort ett bra jobb ;-)
Nu får vi hoppas på fotoväder... ser lovande ut för ikväll.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättefin örnbild. Det först jag tänkte på då jag såg den är att hur har du hittat en molnlucka men insåg snart att det var ombearbetning av din gamla version :)

Gillar verkligen färgerna på denna.

Return to “Bilder”