Ny bild i galleriet Objekt: Bubble Nebula + Stjärnhop Exponering: Fotograf: Lars-Gunnar Wässing Kommentar: H-alfa 5x5min
Grön 3x5min
Blå 3x5min
H-alfa användes även för den röda kanalen
Måste säga att du kommer undan med bara en mild varning från V8motorsågsbrukande Terje idag.
Jag tycker guidningen ser bra ut, inga markant avlånga stjärnor så det är godkänt, du får även godkänt på färgbalansen om än knappt du är på gränsen att trolla fram den berömda gröna spektralklassen men eftersom det bara är en liten touch åt det gröna hållet så kommer du undan med en varning, gör inte om det bara
Riktigt fina bilder du får fram! Kan inte heller se något jag skulle vilja förbättra. Något "grötig" nebulositet möjligtvis. Har du använt något filter för att framhäva denna på något sätt?
Fin bild där du fått ett bra synfält på ett trevligt objekt.
Jag som är skeptisk till alla linsbaserade teleskop undrar också om du har använt någon mer optik utöver WO tuben, en corrector av något slag? Stjärnorna ser ju riktigt bra ut över hela bilden.
Ska jag komma med en aning konstruktiv kritik så kan jag tycka att färgkanalerna inte riktigt överlappar.
Jag tycker också den är snyggt bildbehandlad. Men den där spikes man ser över en stjärna hur har den uppkommit. draklina eller digitalt?Men den klär bilder tycker jag.
Eftersom du har envänt en refraktor tror jag nästan den kunde gå att få skarpare. Ser lite väl Meadeaktig ut med de diffusa stjärnorna.
Tack för era kommentarer, dom gör att man får upp ögonen lite, man är ju ganska "hel blind" när man jobbat med en bild några timmar (nätter). Jag använder en William 0,8reducer/field Flattener VIII, tidigare körde jag med en Celestron 6,3 reducer, och tyckte den var ok, tills jag fick denna nya, -en otrolig skillnad borde köpt en långt tidigare. Min dotter var i USA tidigare i våras och jag skickade ner henne till Opt Corp, OceanSide. Hon är inte så hemma i dessa prylar men fick en mycket proffsig hjälp, och vilken affär! sa hon. Så hon kom hem med en flattener 600 kr billigare än i Europa. Spikarna i bilden är helt och hållet "fusk" jag har inte lyckats focusera så bra att dom kommer naturligt, det har nästan gått men inte riktigt, skäms på mig. Jag har svarvat egna adaptrar med hård passning hela vägen fram till och med teleskopet, detta gör en del skillnad jämfört med köpta adaptrar som har för mycket glapp.
Jag bifogar en bild som är lite annurlunda, få se vad ni tycker om den. RGB på vanligt sätt samt H-alfa som luminance bild
Kan man inte köra ett samarbetsprojekt, vi väljer ut ett objekt och kör maximal exponeringstid 1 timme eller så var och en, och så stackar vi våra bilder och ser hur det blir, det skulle vara kul.
M.v.h
L-G
Attachments
bubble-LRGB-test4.jpg (861.21 KiB) Viewed 2837 times
Jag är klart intresserad av ett samarbete kring något objekt, välj ut ett något lämpligt och gör ett upprop så får vi se hur många som är intessereade.