Jag skaffade därför LP-filtret IDAS D2 (https://www.firstlightoptics.com/light- ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;) och monterade det framför kameran, en helt omodifierad Nikon D800. Resultatet vid fotografering av Californianebulosan (NGC 1499) kan ni se nedan. Den första bilden är tagen 12/1 2021 utan LP-filter med 49*1min exponeringar, den under den 23/12 2020 med LP-filter och 20*3min exponeringar. Bilderna är tagna från samma plats, med ungefär samma bildutsnitt och stackade och efterbehandlade på samma sätt utan flats i Pixinsight.
Jag är mycket nöjd med vad LP-filtret kan hjälpa mig med att få fram. En invändning är väl den kornighet som tycks uppstå i de färgade partierna, möjligen beroende på för ansträngd bildbehandling. Men själva kornigheten tycks uppstå redan i den linjära och osträckta integrerade bilden, så jag tror mer på någon inneboende effekt av själva filteranvändningen. Är det någon annan som råkat ut för samma fenomen? Man ser också hur LP-filtret klipper bort det gula i spektrumet, den översta bildens stjärnor är mycket mer färgrika än den understa.