Objekt: M101
Exponering: 319*5min, 152 * 5 min Ha
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Skywatcher 100ED-PRO F/9
Kamera: Canon EOS 70D
Kommentar: En bild från i våras tagen i huvudsak med en omoddad Canon 70 D. Till slut blev det 26 timmars exponering från en radhusträdgård i Malmö, med massa ljusföroreningar. Till det lite Ha med min då nyinköpta Atik 383L+. Jag hade CLS-filter på Canon-kameran, vilket gav helt galna stjärnfärger. Så jag har mekat en massa här för att få dem acceptabla. Bearbetningen är helt i PI, deconvolution och mjuk TGVDenoise i linjärt läge. Streching med arcsinhstrech och Histogram Transf (bara Arcsinh producerade helt rosa stjärnor, det blev bättre så här). Jag har maskat av stjärnorna och justerat färgerna innan stretching, vilket var en trixig och tidsödande process. Efter stretching har jag kört Morphological transformation, Curves Transformation för att minska brus i bakgrund och öka mättnad på galaxen bland annat, och några andra saker. Bilden är rejält croppad för subsen var förstås inte helt i linje med varandra. De är tagna under i stort sett hela våren 2019. Jag blev rätt nöjd att av att till slut få fram en bild av M101 som inte bara var de starka partierna i armarna, och det hela från min radhusträdgård. Det kommer säkert lätt redigerade versioner framöver.

Klicka for att se stor version av bilden