Strax före kl 01 lokal tid gick jag ut på trappan för att ta en snabbt titt på stjärnhimlen och såg då ett mystiskt ljusstreck på himlen i söder, på ca 30 graders höjd. Det befann sig ungefär rakt i söder när jag fick syn på det och utsträckningen var i öst-västlig riktning. Jag tänkte först att det var en molnslinga men när jag såg att det rörde sig österut gick jag snabbt in efter min 7x50 kikare.
När jag fick se "strecket" i kikaren så såg jag att det var en perfekt linje av ljuspunkter av olika ljusstyrka. Vissa var ljusstarkare än de andra men deras ljusstyrka verkade konstant. Längden på linjen av ljuspunkterna var nästan så att den fyllde synfältet på kikaren (7,1 grader) så jag uppskattar längden till 6 grader.
Utseendet fick mig att tänka på smultron uppträdda på ett grässtrå men det här rörde sig om ljuspunkter.
Linjen var spikrak, det var alltså inte fråga om en svärm av ljuspunkter, och varje ljuspunkt verkade ha konstant ljusstyrka. Linjen rörde sig österut, passerade någonstans i trakten av Altair och försvann så småningom.
Har någon mer än jag sett det?
Vad kan det ha varit? Rymdskrot?
Kan det ha fångats av någon meteorkamera? Klockan var ca 00.57 lokal tid.
/Torbjörn