Här har jag setat i en dryg månad och plöjt trådar på CloudyNights och Stargazers för att komma igång. Haha!
Jag behöver eran expertis nu innan jag blir inskriven på ett hem för sinnesslöa.
Jag har haft enorma problem med att få igång guidningen med min rigg.
Har en HEQ5 med SSAG Orion Autoshoot Guider med en Orion 50mm Guidetub.
Jag fick börja med att justera monteringen då allting glappade och klunkade i alla led. (Ny)
PHD2 ville inte fullfölja kalibreringen utan en massa notiser ens då det larmades om mycket hög backlash.
Det problemet är fixat. Jag har justerat allting så det finns inget glapp längre dock går dreven fortfarande enkelt att rulla på med fingrarna.
Jag har tidigare haft RMS värden på cirka 2" i avikelse som stegrat hastigt under natten. (har landat på över 100 arc-min/px).
Båda axlarna har skenat trots eminent polinställning.
Jag pol-kalibrerar först genom monteringssiktet för att sedan gå över i SharpCap för finjusteringen. Nöjer mig aldrig under "Excellent".
När jag kör Guiding Assistant så ligger "Polar Alignment Error" på allt från 0,2 til 1,5 arc-min lite beroende på kväll.
Jag gjorde kalibreringen ikväll där himmelska ekvatorn möter meridianen. Ungefär 0 graders deklination och några minuter väst.
Sen låg min totala RMS error på runt 0,5 en stund för att snart dra iväg mot 1,8 arc-min/px innan molnen drog in och förstörde natten.
Det blev iallafall en förbättring men är fortfarande ostabil.
Jag såg sen att boven i dramat verkar vara rektascensionen. Deklinationen såg fin ut.
Har provat att välbalansera öst-väst /nord-syd samt med lite obalans (fram/baktungt) beroende vart teleskopet ska riktas åt för objekt.
Ingen skillnad.

Är det någon som har en ide om vad som kan orsaka att jag inte får ner guidningen till respektabla RMS värden?
Jag bifogar en länk til loggen från ikväll ihop med några bilder.
Önskar er en toppendag.

Mvh Andreas
https://www.dropbox.com/sh/rggv5sbzhivd ... HIvia?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;