Efter ett flertal misslyckade försök att lokalisera dessa fick jag äntligen lön för mödan. Dessa är, förutom månen, mina första observationer.
Eftersom det var onsdag kväll och tidig uppstigning dagen därpå hade jag inga planer att åka någonstans, men när jag såg att det var klar himmel med god sikt så fick gräsmattan duga. Först tog jag sikte på jupiter eftersom den är ett tacksamt objekt för mitt lilla teleskop, men höga träd grusade planerna. Den vandrade ganska snart in i ett grenverk och skulle troligtvis inte tittat fram på andra sidan förrän många timmar senare. Jag återgick till min lista av planerade objekt och plockade M81 som jag försökt hitta fram till ett antal kvällar innan.
Jag körde en 2-star alignment och hade inte några större förhoppningar att hitta den den här kvällen heller, men faktum är att jag landade nära nog rakt på. Med ett 25mm okular kunde jag ana en ljus utdragen liten fläck. Först var jag osäker på om det faktiskt var något där eller om det var en reflektion från något annat eller möjligen en molntuss. Dessutom var det på gränsen till vad jag kunde förmå mig se.
Därefter bytte jag till ett 10mm okular. Eftersom dessa två inte är parfokala fick jag jobba lite för att återfå fokus. Jag styrde bort lite från området för att hitta en något lite ljusstarkare stjärna som hjälp för att ställa in fokus. Alldeles i närheten är det helt klart brist på ljusstarka stjärnor, men det gick hyggligt ändå. Då jag styrde tillbaka återkom den ljusa suddiga fläcken och nu hade ögonen börjat vänja sig vid ljusförhållandena. Mycket riktigt var det något där.
Jag stoppade i en barlow tillsammans med 10mm okularet och fick återigen jobba lite för få till fokuseringen. Ett något tillplattat ljust område med något starkare ljus mot mitten sett liksom lite snett från ovan. Att flytta runt objektet i synfältet tycktes hjälpa ögat att se. Jag flyttade M81 helt och hållet ut ur synfältet med tanken att direkt därefter gå tillbaka. I samband med detta, och av misstag, fick jag syn på M82. Ett smalt och diffust band av ljus.
Jag flyttade mellan dessa objekt ett par gånger och studerade dem noga för att förhoppningsvis kunna ha minnesbilden kvar.
Efteråt var jag tvungen att kolla upp några foton på dessa två för att försäkra mig om att observationen faktiskt var riktig. Jodå; M81 och M82. Vyn var ju inte i närheten av de foton man ser på nätet. Trots detta; Skithäftigt. Där är dom ju!
Slutsats; Jag behöver ett större teleskop.

Det är inte utan att man undrar vad Johann Elert Bode använde för teleskop när han upptäckte dessa.
/Micke