tuben är ju inte kollimerad alls, och min första fråga är, ska man köra kollimering MED eller UTAN flattener /corrector? tänkte köra laser-kollimering och undrar ju om det blir fel om jag kör utan correctorn...
fråga två, varför har jag ett "center mark" på sekundär spegeln??! på primary fattar jag. men secondary känns lite märkligt o borde väl va i vägen?
sen var min primary mirror en aning lös. gick att rucka på nån millimeter på i sidled o upp ner. jag tightade clampsen som håller i spegeln så den sitter fast, men inte hårt. antar att det var rätt... ?
har ju givetvis frågat TS om detta, men de brukar inte var supersnabba på svar direkt.

edit.
hmm, snabb googling o hittade detta på TS hemsida.
Using the Laser Collimator in "Fast" Focal Ratio Newtonians
"Fast Newtonian telescopes usually have a secondary mirror offset. This means that the secondary mirror is not perfectly in the center, but a few millimeters away from the focuser and towards the primary mirror. The offset is used so that the telescope illuminates the field of view more evenly. This offset makes collimation with classical collimation eyepieces (e.g. Chesire) difficult. A laser collimator does not have any problem with offset, so collimation is much easier with the laser."
tyckte va konstigt att sekundär spegeln inte va centrerad när man tittade in i fokusern. men antar att pricken på sekundär spegeln är där för att kunna hitta rätt vinkel. kan ju med ögat kollimera så att pricken på sekundär spegeln hamnar i linje med pricken på primär spegeln.