Vintergatan kärnan - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Vintergatan kärnan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan kärnan
Exponering: Stack 5*5s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Sigma 50mm f1.4 ART
Kamera: Sony a7R II
Kommentar: Denna bild tog jag nu i september vid ett besök nere på Teneriffa och Teide. Underbart att kunna få fånga detaljer av kärnan på detta sätt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Vintergatan kärnan - Jörgen Tannerstedt

Post by Präriefoten »

Hej Jörgen,

Det är en riktigt maffig bild av vår galax du fick där. Kunde du urskilja den ljusare delen tydligt mot de mörkare partierna som ligger till höger?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vintergatan kärnan - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Präriefoten wrote:Hej Jörgen,

Det är en riktigt maffig bild av vår galax du fick där. Kunde du urskilja den ljusare delen tydligt mot de mörkare partierna som ligger till höger?

Martin
Tack Martin!
Tyvärr minns inte nu hur mycket av de mörka delarna man såg, tex av pipe nebula. Jag hade lite fullt upp med flera kameror som gick samtidigt och att visuella detaljobservationer inte är min grej än. Men det som var intressant var hur väl de ljusa delarna av kärnan syntes då man här hemma bara har dem längst ner i horisonten och det i princip bara är kameran som kan plocka fram detaljerna.

Jag ska snart ner igen så då får det bli lite noggrannare med det visuella med :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”