På jakt efter Perseider - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

På jakt efter Perseider - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: På jakt efter Perseider
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Natten mellan den 10:e och 11:e augusti blev stjärnklar i Stockholm så jag mötte upp med Morgan Fröwall vid Alviksstrand för att förhoppningsvis fånga några tidiga Perseider.
Det visade sig att inga fastnade på sensorn under en timmes tid från midnatt till 01:00 men vi fick i alla fall se en bäver simma förbi :-)
Jag tycker ändå att det blev en bra bild på en fin kväll under stjärnorna.
Sammansatt av 4 fisheye-bilder.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: På jakt efter Perseider - Peter Rosén

Post by ragge »

Vackert och stämningsfullt ! Och snyggt processat.
Synd att inte bävern kom med ;-)

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: På jakt efter Perseider - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter,
Mycket vacker bild du tagit!

Men blev också lite nyfiken, du skriver sammanslagning av 4 bilder. Min fisheye täcker 180 grader på diagonalen så inte mycket kvar att bygga upp en mosaik av, antar att dina 4 bilder överlappar kraftigt och i stora delar är en stackning, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: På jakt efter Perseider - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Ragge och Lars :D
Men blev också lite nyfiken, du skriver sammanslagning av 4 bilder. Min fisheye täcker 180 grader på diagonalen så inte mycket kvar att bygga upp en mosaik av, antar att dina 4 bilder överlappar kraftigt och i stora delar är en stackning, eller?
Min är en Fisheye-zoom som går från 8 till 15mm. I 15mm läge täcker den liksom din 180° längs diagonalen på en fullframe sensor och på 8mm får jag ut en 180° cirkel. Riktar jag den rakt upp så får jag precis med horisonten längs med kanten och med ganska mycket färgfel och överstrålning från alla stadens ljus:
_MG_7187 PanoramaB-3bM.jpg
För att även kunna få med hela horisonten centrerar jag denna och tar 4 bilder runt om med 90° mellanrum. Då går det att få ut upp till 360° vid stitchning. Sedan går det att fritt välja perspektiv. I detta fall tog jag bara 3 runt om och en rakt upp.
Bilden jag la upp är en delbeskärning av en cylindrisk projektion och här kommer en Fisheye förlängd så att horisonten kommer med:
_MG_7187 PanoramaB-3M.jpg
/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: På jakt efter Perseider - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter,
Ja då förstår jag, att stitcha ihop distoriserade bilder som en fisheye ger brukar gå bra i fotoprogrammen men att via mosaik få ihop de i astro redigeringsprogrammen har inte gått så bra alltid, de jag använt är inte riktigt gjorda för det i grunden.

Kul när det går att omvandla mellan olika projektionsformat som du gör där. Tack för den fina illustrationen !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”