IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd
Exponering: 50*5min + 21*10min Ha
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: Canon EOS 550D (modifierad)
Kommentar: Passar på att slänga upp en bild jag filat på ett tag. Det är ett område som jag tänkt göra en mosaik över men jag har inte fått till det så här kommer en widefield tagen med teleobjektiv istället.

58*5 minuter + 21*10 minuter Ha för att förstärka den röda kanalen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Miska »

Snyggt jobbat :good:
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Robert Habolin »

:good: :good: :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by ragge »

Bra med data som förvaltats väl - ja då blir det också riktigt snyggt !

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Den bilden blev väldigt lyckad, jättefin bild. Canons 300mm har jag sett många andra använder också med lyckade resultat, även på fullframe. Och vad skönt att slippa bekymra sig om field flattener och vinjetterings problem.

Hur hade du tänkt göra din mosaik och vilken utrustning?

De få gånger jag provat har jag haft problem med distorsion i optiken. Men det går ju att lösa med lite mer avancerad bildbehandling, saknar dom funktionerna i astroredigerings programmet. Men finns i ett open sourche program jag använder för foto dock ej testat för astro, men andra tycks ha lyckats med det.

Om jag nu skall vara lite petig så ser jag när jag detaljstuderar i din bild att rgb aligningen inte stämmer helt perfekt, kanske framförallt i hörnorna. Det går nog att rätta till med rätt verktyg och din bild skulle bli än mer bättre. Hur gör du din align?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Hej Martin,
Den bilden blev väldigt lyckad, jättefin bild. Canons 300mm har jag sett många andra använder också med lyckade resultat, även på fullframe. Och vad skönt att slippa bekymra sig om field flattener och vinjetterings problem.

Hur hade du tänkt göra din mosaik och vilken utrustning?

De få gånger jag provat har jag haft problem med distorsion i optiken. Men det går ju att lösa med lite mer avancerad bildbehandling, saknar dom funktionerna i astroredigerings programmet. Men finns i ett open sourche program jag använder för foto dock ej testat för astro, men andra tycks ha lyckats med det.

Om jag nu skall vara lite petig så ser jag när jag detaljstuderar bilden att rgb aligningen inte stämmer helt perfekt, kanske framförallt i hörnorna. Det går nog att rätta till med rätt verktyg och din bild skulle bli än mer bättre. Hur gör du aligningen?

Lars
Hej Lars!

Mosaiken tänkte jag göra med samma kamera men med mitt 150-PDS istället. Räknade med att köra 3 paneler, men fick bara ihop tillräckligt med Ha på två och dessutom hade jag stora problem, troligen som du säger pga distorsion.

Ja, jag brukar få "stoppljus" när jag stretchar datat hårt, dvs att färgerna går isär. Jag gör ingen särskilt aligning för olika kanaler, kör bara allt i Pixinsight från RAW-filerna. Vet inte om det skulle gå att bryta ut R, G och B ur den färdiga stacken och aligna om det.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Tidigare när jag hade min Pentax 500mm f/4.5 som inte var en apokromat var det problem med färgerna. Då använde jag mest Fitswork och kunde lösa det på två sätt.

1.
Man kunde lägga in skalfaktorer för de olika färgkanalerna så man krympte eller expanderade resp bild, fungerade mycket bra i mitt fall. Skalningen görs innan align och stackning.

2.
Det andra alternativet var att som du föreslog dela upp bilden i respektive färg och aligna en gång till.

Någon gång testade jag en kombination av båda.

Med min nuvarande refraktor TS130 APO blir det väldigt bra redan direkt ur teleskopet, men tittar man väldigt noga kan man nog se spår av färgfel därmed, beror kanske inte på teleskopet utan kan vara bidrag från andra delar. Har hittills inte försökt rätta till det med Fitswork. Däremot med det nya AstroImageJ programmet som jag skrivit makro till, där ingår det som standard att jag alignar alla kanaler mot en referens färg. Längre fram kan man utveckla det en bit till och aligna mot en noggrann stjärnkarta och därmed eliminera distorsionen på samma gång. Då är det fritt fram för mosaik byggnad om vinjetteringen håller sig inom rimliga nivåer.

Nu sitter jag vid datorn och ser det var Hugin HDR som jag stitchat bilder med och funderade på att använda för astro, det tar in raw bilder.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Lazze »

Det är en jättefin bild och som den andre Lars skriver så är ju objektivet väldigt bra även på full öppning.
Hur funkar det när man fokuserar med kameraobjektivet? Jag lånade ett 300mm för en 7 år sen och då kollade jag i Liveview men det blev ju ganska grovt.
Jag har läst att det finns program för (auto?)fokus med systemkamera men har inte provat själv.

/Lasse
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Tannerswe »

Läckert fångat Martin!
Lite widefield är underskattat och ger en underbar överblick av området.

Lazze wrote: Jag har läst att det finns program för (auto?)fokus med systemkamera men har inte provat själv.
ATP har funktionalitet för att styra objektivens autofokus. Har dock inte testat själv än.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Martin F »

Lazze wrote:Det är en jättefin bild och som den andre Lars skriver så är ju objektivet väldigt bra även på full öppning.
Hur funkar det när man fokuserar med kameraobjektivet? Jag lånade ett 300mm för en 7 år sen och då kollade jag i Liveview men det blev ju ganska grovt.
Jag har läst att det finns program för (auto?)fokus med systemkamera men har inte provat själv.

/Lasse
Jag fokuserar via Backyard EOS som kan använda objektivets fokusmotor. Dock är det som sagt grovt och det brukar krävas några omfokuseringar innan man får det hyfsat.

Sent from my phone using Tapatalk.
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Freke »

Ruggigt snyggt! Hur har du gjort för att hålla tillbaka stjärnorna? Tog själv en liknande bild häromkvällen och den är helt dominerad av stjärnor, lite tråkigt när man gärna vill framhäva nebulosan (viewtopic.php?f=36&t=14303" onclick="window.open(this.href);return false;)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: IC405+IC410 Flaming Star Nebula med omnejd - Martin Fransson

Post by Martin F »

Freke wrote:Ruggigt snyggt! Hur har du gjort för att hålla tillbaka stjärnorna? Tog själv en liknande bild häromkvällen och den är helt dominerad av stjärnor, lite tråkigt när man gärna vill framhäva nebulosan (viewtopic.php?f=36&t=14303" onclick="window.open(this.href);return false;)
Det är svårt! Dels har jag förstärkt med Ha-data där nebulositet framträder bättre och dels har jag försökt jobba med nebulositeten separat, Masked Stretch i Pixinsight mm. Kör ofta två bilder där jag plockar bort stjärnorna i en, stretchar nebulositeten separat och sedan lägger ihop med bl.a Pixelmath i PI.

Sent from my phone using Tapatalk.

Return to “Bilder”