M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 30*300 sec
Fotograf: Mikael Wahlberg
Teleskop: Skywatcher evostar 80 ED
Kamera: Canon 1200D
Kommentar: Här kommer mitt bidrag med M45.
Har svårt med ljusföroreningen som syns mycket väl på bilden.Har försökt så gott man kan att inte strecha bilden för hårt innan den blir för uppenbar. 14 darks 62 bias.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

Här har ja ökat kontrasten mer med mer lyckat resultat. Fast de större stjärnorna blev lite utfrätt.
i Framtiden blir det att använda filter så ljusföroreringen håller sig i schack.
plejj.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Post by Martin F »

Jag tycker att den andra bilden ser riktigt bra ut! Om du jobbar med lagermasker när du stretchar så slipper du fräta ut stjärnorna lika mycket. Jag tycker inte att ljusföroreningen ser så tydlig ut i bilden. Möjligen en lite grön ton men det är ju lätt fixat med "Hasta la vista green" - plugin till Photoshop eller SCNR i Pixinsight om du använder någon av dessa.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Post by ragge »

Kul att se att du har kommit igång !
Jag minns att du hade lite problem med din EQ3:a, löste det sig med glappet till sist ? Nu kör du väl på din stålpir, men med samma montering ? Ingen autoguidning ?
Fina stoftmoln har du fått fram och det är skarpt och fint. Stjärnorna är runda (inte utdragna) :good:
Plejaderna är svåra pga enormt stor dynamik. Vid sådana tillfällen är det en fördel att köra på riktigt låga iso (och motsvarande längre exponeringstid).
Kanske kan du kombinera de två bilderna här och "fylla i" stjärnorna med den som inte är stretchad så hårt.
En annan sak som höjer en bild är om man kan få lite färg på "bakgrundsstjärnorna" också.
/Ragnar
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

Martin F wrote:Jag tycker att den andra bilden ser riktigt bra ut! Om du jobbar med lagermasker när du stretchar så slipper du fräta ut stjärnorna lika mycket. Jag tycker inte att ljusföroreningen ser så tydlig ut i bilden. Möjligen en lite grön ton men det är ju lätt fixat med "Hasta la vista green" - plugin till Photoshop eller SCNR i Pixinsight om du använder någon av dessa.
Tack ! Det är lite att man inte är så van med bildbehandlingen än med har sjukt svårt med att få fram färgerna till att börja med sen har man vel inte någon av de bättre programmen som pixinsight eller photoshop.
Just nu kör jag med Nebulosity men tycker de inte finns så många verktyg i det som man finns i de andra programmen.
Pixinsight har ja vel tänkt å skaffa längre fram har hört mkt bra om de och att de inte är lika svårt som photoshop:)
ragge wrote:Kul att se att du har kommit igång !
Jag minns att du hade lite problem med din EQ3:a, löste det sig med glappet till sist ? Nu kör du väl på din stålpir, men med samma montering ? Ingen autoguidning ?
Fina stoftmoln har du fått fram och det är skarpt och fint. Stjärnorna är runda (inte utdragna) :good:
Plejaderna är svåra pga enormt stor dynamik. Vid sådana tillfällen är det en fördel att köra på riktigt låga iso (och motsvarande längre exponeringstid).
Kanske kan du kombinera de två bilderna här och "fylla i" stjärnorna med den som inte är stretchad så hårt.
En annan sak som höjer en bild är om man kan få lite färg på "bakgrundsstjärnorna" också.
/Ragnar
Ja tackar:) ja man kan vel säga att vädret har ju inte varit nåt å hurra för för nästan hela hösten har ju varit riktigt tråkigt annars hade man nog varit igång tidigare:/Ne ja gav upp den får stå i garderoben tills man skaffar nån tub för visuellt bruk istället.
Ne nu har ja bytt upp mig till en Heq5 med autoguidning så annars hade ja nog aldrig fått så långa subbar som nu.Har verkeligen fastnat för denna hobby så kändes att de var lika bra att skaffa en stabilare kraftigare dito hehe :D
Å ja har de på piren de har funkat väldigt bra de ggr man varit ute nu på sista tiden så än så länge är man nöjd:)
Jo märkte att de var svårt att få ut färgerna rätt men med mer träning med bildbehandlingen hoppas ja på att de går bättre:)
Jag får försöka exprimentera lite med ison med men får försöka inte fega ur på längre exponeringstiden som kanske behövs på detta objekt hehe :shy:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Post by Martin F »

Tvärtom! Pixinsight är mycket svårare än Photoshop om du frågar mig. Dock med betydligt kraftfullare verktyg.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M45 Plejaderna - Mikael Wahlberg

Post by micke187 »

Okej alltid hört att PS ska va de mest svåra att lära sig me tanke på hur avancerat alla säger de ska vara. Men får ta å testa gratisversionen av pixinsight å kolla hur det ser ut först :-)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8

Return to “Bilder”