Jag har just börjat tredje året på naturvetenskapsprogrammet och det har blivit dags att påbörja mitt gymnasiearbete. Jag tänkte först på vad som intresserar mig och där var rymden ett självklart val som jag ville att mitt gymnasiearbete skulle handla om, samtidigt som jag gärna ville ha något projekt som innebar något mer än bara en litteraturstudie, som innehåll någon mer preaktiskt del.
Efter att ha sökt och efter att ha sökt runt efter tidigare projekt och projektideér på nätet för att få en överblick om vad det fanns att välja på bestämde jag mig till slut att mitt projekt skulle handla om variabla stjärnor. Delvis lät variabla stjärnor som ett mycket intressant område, samtidigt som det verkade vara lämpligt för mig som i stor grad är en nybörjare.
Den nuvarande idén som jag har är att delvis studera historiskt data av någon lämplig variabel stjärna somtidigt som man komplementerar det med ett antal observationer och dra slutsatser utifrån det. Ett alternativ som jag funderar över är att observera flera (olika) variabla stjärnor per gång då jag läst att det går relativt snabbt att mäta deras magnitud, och sedan använda det för att kunna göra jämförelser mellan olika stjärnor, för att sedan med litteratur försöka förklara skillnaderna och likheterna.
Till förfogande har jag ett 8” Dobsonian teleskop, 9x50 finderscope, och ett flertal okular av olika fokallängd.
Det jag framförallt undrar över är vilka/vilken variabla stjärnor som jag realistikst kan studera angående den högsta magnituden som jag kan se med min tillgängliga utrustning. Det jag tänker på är att observera direkt från bakgården på grund av lätttillgängligheten, men på grund av att jag lever ganska centralt samtidigt som det finns två lyktstolpar alldeles i närheten är ljussföroreningar något som kan förstöra. Det direkta ljuset hade jag däremot tänkt täcka för med något (tips hur man kan göra detta är välkomna). För att avsluta vill jag bara tillägga att även om jag är en nybörjare inom den praktiska aspekten av astronomi antar jag gärna utmaningar, och jag har i avsiktt att jobba på för att det ska bli ett så bra arbete som möjligt

Tack på förhand för all hjälp.
/Edvin