Så här under de ljusa sommarmånaderna har jag provat på att använda Internet-tjänsten iTelescope som ger tillgång till fototid på ett antal teleskop i New Mexico, Spanien och Australien. Jag har hitintills använt deras T11, en 510 mm f 4.5 reflektor och T20, en 106mm f 5 refraktor, båda i New Mexico. Jämfört med dimmiga och ljusförorenade Huddinge ger dessa teleskop en helt annan bildupplevelse. Till saken hör att jag då fotograferar med äkta CCD-kameror med färgfilter, medan jag som hemmaastronom hållit till godo med en icke astromodifierad DSLR-kamera.
Jag bifogar en sammansatt bild som jag gjort av två tagningar med T20 om vardera 3 bilder R,G,B om vardera 240s + 1 luminans 240s och som visar supernovaresterna C33 och C34 i Svanen. Efter nedladdning har jag efterbehandlat fotona med PixInsight och satt ihop dem till en enda bild med Photoshop. Resultatet är mångfalt bättre än något jag lyckats med hemifrån med min CPC 9.25" Celestron reflektor. Jag tycker alltså att iTelescope är en ypperlig tjänst, om än en smula dyr. De totalt 20 bilderna på sammanlagt 80 minuter har väl kostat bortåt 600 SEK, och då fick jag ändå viss rabatt för att månen var uppe samtidigt.
Nu till frågan - är det "fusk" att göra på det här sättet och använda någon annans teleskop för datainsamlingen? Själv tycker jag nog att det är OK om man som jag först provat på att släpa runt ett eget 50kg teleskop och stativ i -25 graders kyla och svurit över guidningen som inte vill fungera. Vad tycker ni?
/Rolf J