Jag plockade ihop min 4" Maksutov, Vixen Portastativet och lite utrustning och åkte i väg ner till en bergknalle vid Hakefjorden där det i och för sig ganska ljusförorenat men det spelar ju mindre roll i de här sammanhangen. Horisonten är bra där från öster till väster och jag brukar använda stället till observationer av lågt gående planeter och gryningsobsar av planeter. Redan när jag kom dit vid 22.30 lokal tid var Jupiter och Mars tydliga, Saturnus dök upp senare.
Jupiter syntes fint och bilden stabiliserades efter hand när teleskopet kallnade, jag använde ett 12 mm okular som gav lagom förstoring, 108 X, med tanke på omständigheterna. Satt och observerade Jupiter en stund, den stora röda fläcken syntes inte till men månarna stod snyggt på rad, två på varje sida om planeten. Bältena var tydliga och skarpa men jag såg inte till speciellt mycket detaljer. Medan jag tittade tänkte jag på att den har blivit mindre och att den är på väg bort för säsongen. Nästa gång kommer Jupiter att stå lägre på himlen...
Mars var väldigt suddig och otydlig i början men stabiliserades efter hand och syntes periodvis ganska hyggligt. Man kunde se något diffust vitt i norr, svårt att säga om det var polarhättan eller moln, någon vitt längs randen i öster (moln antagligen) och ett mörkt parti nära randen i väster sett från Jorden. I övrigt syntes några mindre och rätt diffusa mörka partier av och till i takt med att seeingen förbättrades eller försämrades. Jag använde även här 108 X förstoring pga förhållandena och provade även med W8 ljusgult och W21 orange färgfilter. W21 verkade inte fungera speciellt bra (lite litet teleskop för W21) med det kändes som om W8 ökade kontrasten en aning. Kände att det var läge för att passa på att titta ordentligt nu nära oppositionen. Jag kunde i och för sig ha plockat med mig min C8 men seeingen skulle ändå knappast vara speciellt bra på den låga höjden över horisonten och det var dessutom arbetsdag dagen efter.
Saturnus såg väldigt diffus och konstig ut i början när den gick upp men den stabiliserades så småningom och såg rätt fin ut även om ringarna wobblade lite. De står rätt öppna nu. Cassinidelningen syntes inte till, men jag avbröt observationerna och åkte hem innan Saturnus hade kommit på maximal höjd. Klockan var då 00.15 lokal tid
När jag kom hem och bar in grejerna såg jag hur Mars strök precis i trädtopparna sett från trappan vid entredörren.
/Torbjörn