M57 Ring Nebula - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M57 Ring Nebula - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ring Nebula
Exponering: 30x 60sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Åter en bild på M57, nu är det inte nebulosan som är intressant utan mer hur jag gått tillväga. Ni kanske minns att jag nyligen skrev att jag börjat testa ett nytt program, AstroImageJ. Det här första bilden som jag efter mycket klurande fått fram. Det är gjort i en kombination av AstroImageJ och Fitswork.

Fitswork har först fått göra om Canons CR2 filer till 16 bit int fits. Längre fram kanske jag lyckas få AIJ läsa raw filerna direkt, det går redan nu delvis.

Sedan har jag tagit in dessa i AIJ och kört ett makro som gör demosaik av bilderna, alltså delar upp bilden i sina beståndsdelar. Blå, Grön1, Grön2 och Blå. Sedan har AIJ fått aligna dem. Spara som 16 bit int TIFF. Här alignas de kromatiskt, alltså ev. färgfel i optiken skall försvinna om allt blir riktigt och det görs i ett enda steg, inte som i DSS en extra align på slutet där ev. färgfel tas bort. Man hanterar bilderna precis som om de vore tagna med en monokrom kamera med lösa färgfilter.

Åter till Fitswork och stackar ihop var färg för sig utan align. Adderar ihop de båda gröna bilderna. Combinerar de 3 rgb stackade bilderna till en färgbild. Det här steget bör gå att göra i AIJ när man förstått programmet bättre.

OBS! Jag gjorde ingen debayring i detta. Bildfilen blir 1/4 i storlek, blir ju brusfriare i och med detta.

Kul experiment med nytt program. AIJ är mycket avancerat i vissa delar och en del ganska stora nackdelar. Bland annat att AIJ inte är helt kompatibel med DSLR kamera filer, men det går med lite pyssel, med en CCD kamera som lämnar fitsfiler försvinner ju den nackdelen. Jag kan också ställa in mitt kamera program att filerna levereras som TIFF filer och det klarar AIJ också, fast man vill ju gärna ha kvar raw filerna. När jag gjorde detta laddades alla 120 bilderna in i ramminnet, det räcke till men inte så lyckat, dock skall det gå att jobba mot hårddisken, men tycks vara en del extra att tänka på i det fallet. Jag har 6.5GB allokerat till AIJ, dubbelt så mycket hade varit bättre men det klarar nog inte min dator.

Nästa steg?
Skall prova med en Drizzlefunktion och därmed återfå kamerans ursprungliga upplösning eller kanske till och med ännu mer. Det får i detta fall bli en kombination av Fitswork, AIJ och DSS.

Någon mer som tycker detta verkar vara spännande, eller för krångligt?

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M57 Ring Nebula - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Här har jag gjort 3 st jämförande test med olika metoder att behandla M57 bilden.

Som alltid är det svårt att få exakt samma förutsättningar när man gör sådana här tester. Bland annat för att de skall bli jämförbara har jag varit tvungen att skala om storleken för att få de lika vilket sätter sina spår.
M57 DSS debayer align FW level.jpg
M57 DSS debayer align FW level.jpg (54.79 KiB) Viewed 2302 times
Den här bilden är gjord på det sättet som de flesta gör med sina DSLR bilder
Debayer, align och stacka med sigma i DSS
Justerat nivåer i Fitswork
Bilden är 3x förstorad.
M57 FW raw to fits AIJ demosaic align FW level rgb combine.jpg
M57 FW raw to fits AIJ demosaic align FW level rgb combine.jpg (9.91 KiB) Viewed 2302 times
Här börjar det spännande, denna bild är den som också är huvudbilden men mycket kraftigt croppad.
Omvandla CR2 formatet till 16 bit int FITS i Fitswork
Demosaic till Röd, Grön1, Grön2 och Blå i AstroImageJ
Align alla 4 (2 gröna) färgkanalerna i AIJ
Stacka med sigma i DSS
Adderat grön1 och grön 2 i Fitswork
Justerat nivåer, rgb combine i Fitswork
Bilden är 6x förstorad.
Den här bilden ser verkligen bra ut innan jag förstorar den, interpoleringen blir inte så snygg. Dock utnyttjas inte teleskopets höga upplösning pga låg pixelskala.
M57 DSS Raw to fits AIJ demosaic DSS 3xdrizzle FW level rgb combine.jpg
M57 DSS Raw to fits AIJ demosaic DSS 3xdrizzle FW level rgb combine.jpg (26.22 KiB) Viewed 2302 times
Omvandla CR2 formatet till 16 bit int FITS i Fitswork
Demosaic till Röd, Grön1, Grön2 och Blå i AstroImageJ
Align och stackning med 3x drizzle i DSS
Justerat nivåer, rgb combine i Fitswork
Bilden är 2x förstorad.

Den här bilden motsvarar en 3x40MB monokrom bild.

De här första gången jag fått en färgbild se bra ut med drizzling, lönade sig verkligen att splitta upp färgbilden i sina beståndsdelar och hantera de separat. Kan det upprepas tro med lika bra resultat?

Med drizzling tar man bättre vara på teleskopets upplösning samtidigt som man behåller det vida fältet, ganska perfekt. Man kan se det som man både arbetar med 2000mm fokallängd för upplösningen samtidigt som man behåller det via fältet vid 680mm fokallängd med mitt teleskop. Samtidigt har man kvar relativt stora pixlar. Min pixelskala är 2"/arcsec, vilket nu beter sig som 0.7"/arcsec. Kräver naturligtvis en helt annan atmosfärisk miljö än där jag har teleskopet idag. Med tanke på hur pixlarna är organiserade på en färgkamerasensor så skulle man kunna tänka sig ha 4xdrizzling, men kräver då minst 100 subbilder för att inte skapa hål i bilden. Alltså ställen som inte har någon information. Kräver ju också sin dator.

En stor nackdel dock är att drizzling metoden normalt inte undertrycker statiska störningar som sensordefekter och satellitespår. Mer avancerade drizzling funktioner kan dock göra det.

AstroImageJ så här långt:
ImageJ arbetar i 64 bitars mode vilket är viktigt idag med moderna kamerors höga pixeltal. Align funktionen jag provade vid de här bilderna fungerade direkt med en knapptryckning. Har inte hittat en drizzlingfunktion till programmet än men kanske finns om man söker lite mer, det går att skriva en själv i form av en plugin, men det är knepigt. OBS! AIJ är en multiplattform, passar Unix lika väl som Windows.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”