P/2016 BA14 PanSTARRS - Lars Hermansson, M Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

P/2016 BA14 PanSTARRS - Lars Hermansson, M Johansson

Post by LasseH »

Ny bild i galleriet
Objekt: P/2016 BA14 PanSTARRS
Exponering: 12min, bin2x2
Fotograf: Lars Hermansson, M Johansson
Teleskop: OGS RC-16 f/9
Kamera: SBIG STL-6303E
Kommentar: Natten 9-10 april forsade BA14 fram med nästan exakt 1"/min i Herkules stjärnbild. Vi mätte den till mag 17,6.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: P/2016 BA14 PanSTARRS - Lars Hermansson, M Johansson

Post by hbar »

Hej Lars

Den är ju helt stellär nu. Inte ens på min bild veckan innan där jag trackade på kometen kunde jag få till en antydan till gas. Är det inte svårt att mäta magnitude på et utdraget föremål? Min var ju en prick men då blev ju ev ref stjärnor utdragna. Tog visserligen bild utan komet tracking men eftersom där var en del höga tunna moln så skulle ju den mätningen också bli fel då detta kunde ändra sig mellan exponeringarna.

Har ni tagit någon på 67P/Churyumov-Gerasimenko? Jag tog en bild samtidigt men positionen stämde inte riktigt (avvek någon bågminut) och även om det såg ut som en tunn svans så var den så dränkt i brus så jag hade svårt att avgöra om det var rätt (fick inte möjlighet till en andra bild så jag kunde se om den rört sig).

/Håkan
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: P/2016 BA14 PanSTARRS - Lars Hermansson, M Johansson

Post by LasseH »

Hej Håkan,
Jag kan inte heller se någon svans på rådatat. Det är faktiskt en stack av en 5 minutare och tre 2 minutare tagna under 12 minuter. Tyckte det såg lite krystat ut med 5+3*2 min. Mätningar med Astrometrica på alla subbar gav 17.6 +/-0.03 ungefär och eftersom den är stjärnlik bör det stämma bra.

Har inte tittat på 67P.

Return to “Bilder”