M51 - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

M51 - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: L:23x5min RGB:3x15x2,5min (2x2)
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383L
Kommentar: Det har ju lagts ut ett antal bilder på M51 här. Jag lägger väl ut den här också. Bilden är croppad en hel del och ett antal luminansbilder är bortplockade för att skärpan inte var tillräckligt bra. Men med det som återstår får jag en skärpa som jag inte varit i närheten av tidigare på den här galaxen. Bara att tacka och ta emot när atmosfären hjälper till.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M51 - Mats Olsson

Post by ragge »

Snyggt, tycker jag.
Det var trevligt att få se en annan version än min egen, som jag blivit lite hemmablind på när jag grejat med den. Denna känns fräshare, med bättre kontrast och bättre färger. Så nu får jag anledning att justera lite. Tack för det - det är ju så man utvecklas.

Samtidigt tycker jag att man påverkas väldigt mycket av hur ljust man har det i rummet när man betraktar eller bildbehandlar. I ett mörkt rum tenderar jag att ta det väldigt försiktigt med just kontrast och färger, och vice versa.
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M51 - Mats Olsson

Post by Mats »

Tack för det. Det är ju alltid en fråga om tycke och smak hur man vill balansera färg och kontrast. Men visst är det bra att titta på en annan bild ibland, speciellt när man låtit sin egen bild vara i ett par dagar och fått lite distans till den. Det har fått mig att göra om mina bilder mer än en gång.

Return to “Bilder”