Io och Ganymedes - Johan Warell

Bilder från galleriet
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by jwarell »

Ny bild i galleriet
Objekt: Io och Ganymedes
Exponering: 2x120 sek
Fotograf: Johan Warell
Teleskop: 22 cm Newton f/5
Kamera: TIS DBK21AU618
Kommentar: Den 16 februari transiterade Io och Ganymedes Jupiters skiva, ett mäktigt spektakel. Jag gjorde om behandlingen av de två skarpaste sekvensenserna från den kvällen för att förstärka detaljerna på satelliterna. Io och dess skugga (tv om Io) befinner sig över NEB, Ganymedes (vid randen) och dess skugga över NTrZ. Den övre bildraden visar Io uppförstorad 400% (tv) jämfört med en kontrastsänkt vy från Guide 8 (th) och en gaussfiltrerad version av densamma (i mitten) att jämföra med teleskopbiden. Motsvarande för Ganymedes.

Io har hög kontrast mot bakgrunden och visar två mörka polarkalotter och ett någon oregelbunden, ljus ekvatorialzon. Ganymedes däremot är närmast osynlig mot den ljusa bakgrundan, på skivan ses egentligen bara ett ljust område på södra halvklotet som täcker närmare en fjärdedel av ytan. Inga nyheter direkt, men kul att man kan se så mycket under mediokra förhållanden (seeing 6/10).

Pixelskala 0,22". Ios vinkeldiameter 1,1", Ganymedes 1,6". Fotat med 22 cm Newton vid f/23, 2016-03-16 22:00 UT.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by stoffe »

Ja det är otroligt vad man kan se från Sverige, det är häftigt med så otroligt små objekt som går att se. Jag tycker du presenterat det bra men jag undrar lite om månarna. De fyra månarna till höger i bild. Är det från planetarieprogrammet och sedan är det dina två till vänster närmast Jupiter?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by Torbjörn »

Det här var riktigt intressant Johan! Jupiters månar utgör ju inte precis några stora objekt! Man ser ju faktiskt motsvarande färgskiftningar på dina bilder med :good: Skulle vara jätteintressant att se något ytterligare försök när det är fina förhållanden.

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by Peter R »

Intressant med dessa ytschatteringar på månarna :good:
Detaljer på Jupiters månytor fångas regelbundet i bild från utlandet och ofta då med stora erkännt skarpa teleskop typ 14" SCT men jag vet inte om det har gjorts från Sverige förr.
Har själv försökt några gånger när det har varit fin seeing men inte fått med mer än släta stenkulor :D

/*Peter R

PS. Intressant att läsa om dig i Populär Astronomi som damp ner i brevlådan igår. Speciellt din mångåriga relation till Merkurius, en planet som ofta hamnar i skymundan.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by jwarell »

stoffe wrote:Ja det är otroligt vad man kan se från Sverige, det är häftigt med så otroligt små objekt som går att se. Jag tycker du presenterat det bra men jag undrar lite om månarna. De fyra månarna till höger i bild. Är det från planetarieprogrammet och sedan är det dina två till vänster närmast Jupiter?
Ja. Den övre bildraden th om Jupiterbilden visar Io överst och Ganymedes underst. Vänstra bilden av de tre är månen uppförstorad 400% från originalet. Längst till höger en kontrastsänkt vy från Guide 8 och i mitten en gaussfiltrerad version av densamma för att simulera teleskopets begränsade upplösning.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by jwarell »

Peter R wrote:Intressant med dessa ytschatteringar på månarna :good:
Detaljer på Jupiters månytor fångas regelbundet i bild från utlandet och ofta då med stora erkännt skarpa teleskop typ 14" SCT men jag vet inte om det har gjorts från Sverige förr.
Har själv försökt några gånger när det har varit fin seeing men inte fått med mer än släta stenkulor :D

/*Peter R

PS. Intressant att läsa om dig i Populär Astronomi som damp ner i brevlådan igår. Speciellt din mångåriga relation till Merkurius, en planet som ofta hamnar i skymundan.
Tack Peter. Jag tror det är lättare att fånga ytdetaljer på månsarna när de är i transit snarare än ute i rymden. Problem med stor kontastskillnad och överstrålning försvinner då. En annan orsak är tror jag att bildstackningsrutiner för planeter är optimerade för utbredda objekt. Då har man nytta av en detaljrik bakgrund som algoritmen jobbar med. Ute i rymden gäller det att identifiera en så liten och rund punkt som möjligt och stacka dessa pyttebilder vilket är svårare.

En ren spekulation från min sida.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by Torbjörn »

Jag tog ett stort antal videor av Jupiter med Månar igår kväll. Ganymedes, Io och Europa. Fina förhållanden. Bland annat fick jag med början av en Ganymedes-Io transit. Europa rundade Jupiter och förvann in bakom.

Jag tänker försöka göra något liknande det du gjorde med förstoring av bilder av Io och Ganymedes och se om det kan ge något. Hade du deroterat de bilder som du förstorade eller hade du helt enkelt stackat en bra video och sedan skalat upp och skärpt bilden?

/Torbjörn :)
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by jwarell »

Torbjörn wrote:Jag tog ett stort antal videor av Jupiter med Månar igår kväll. Ganymedes, Io och Europa. Fina förhållanden. Bland annat fick jag med början av en Ganymedes-Io transit. Europa rundade Jupiter och förvann in bakom.

Jag tänker försöka göra något liknande det du gjorde med förstoring av bilder av Io och Ganymedes och se om det kan ge något. Hade du deroterat de bilder som du förstorade eller hade du helt enkelt stackat en bra video och sedan skalat upp och skärpt bilden?

/Torbjörn :)
Jag var ute samtidigt som dig Torbjörn men stördes av moln - fick bara tre molnfria sekvenser. Hyffsad seeing här.

Jag låt AS!2 stacka med bara en centreringsruta per avi, centrerad på en av månarna. Då fångar man förhoppningsvis de bilder som är skarpast just i den regionen. Stackarna från två sekvenser förstorade jag 4x i PS och centrerade i PS. Inget deroterande i WJ alltså.

Ett tips är att lägga en tillräckligt stor ruta i AS så du får med både randen och månen.

Hoppas du får fram några detaljer!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Io och Ganymedes - Johan Warell

Post by Torbjörn »

Tack för denna info Johan. Jag skall labba lite med de videor som verkar skarpast i största allmänhet och köra några specialstackningar.

/Torbjörn

Return to “Bilder”