M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar
Exponering: 119 min ISO400-1600 f9 FL55mm
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Hade inte tänkt att hamna inne i Kusken igen utan ville få fram stjärnhopen i Tvillingarnas fötter men då det kom några små knyten från det hållet så blev bildutsnittet därefter. Så går det om man inte planerar kompositionen i förväg. (Måste säga att det är ganska svårt att ställa in kameran exakt dit man vill på Star-Adventurer monteringen då den inte har några riktiga slow motion rattar att vrida på. Det sitter en på Dec axeln men jag får inte till justeringen med den.)
Fick äntligen ihop lite fler och längre exponeringar varav de flesta ligger på 6 minuter ISO400, men tog även med några andra som jag experimenterade med. Denna gången lät jag ljuset hamna ca 35-40% på histogram axeln för att se vad som skulle hända. Gradienten i hörnen samt sensorglöden i nedre delen av bilden fixades i Gimp 2, därav lite blandade färger i slutresultatet. Skiftar bilden för mycket i grönt?

Eftersom veckan går i M35s tecken så laddar jag upp mitt bidrag. Vem vet, det kanske kommer flera?


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar - Martin Johansson

Post by Lazze »

En fin bild igen men jag kunde inte låta bli att leta om det fanns något mer i bilden än stjärnhoparna :D
Och jo, det finns en diffus fläck en liten bit till höger om M35 som jag letade upp i planetarieprogrammet. Det är NGC2174 eller aphuvudsnebulosan.
Inte för att jag förstår var de fick det namnet ifrån men det är en väldigt vacker nebulosa som jag fotat en gång och som jag kan rekommendera som fotoobjekt men då bör man nog ha åtminstone 600mm brännvidd.

Men det är synd att du måste blända ner så mycket som till F9 för att få bra skärpa. Jag undrar hur Canons 50mm F1,8 normal skulle stå sig i jämförelse, men den kanske också måste bländas ner en del.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Canons 50mm 1.8 kan jag verkligen rekommendera för en apsc sensor. Men kommer lite till korta på fullframe. Kostar bara tusen kronor ny och kanske halva begagnad.

Vilken skillnad det blivit på dina bilder nu med din nya SA montering. Jag gillar den typen av bilder också. Ja det är ju svårt för mig att få fram nebulosor med ljusföroreningarna som är. Jag tar mina med 680mm men faktiskt blir de väldigt lika dina tagna vid 50mm. Det blir bara andra galaxer som lurar i bakgrunden.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej,

Det kan hända att jag hade kunnat köra på bara ett steg nedbländat men då hade hörnen sett riktigt illa ut. Blev överraskad över att så mycket aberrationen fanns kvar på detta hårt nedbländade läge. Roligt att du noterade Aphuvudsnebulosan då den nätt och jämt kommer fram. Nästa steg blir att skaffa ett nytt objektiv och jag har tittat runt på en hel del olika möjligheter. Ett tag var jag frestad att skaffa en Canon EF-S 55-250mm IS II objektiv då det skulle även kunna användas väl i dagsfotografering och erbjuda en hel mängd olika fokallängder att leka med. Dessvärre avråder man på de flesta astroforum från zoomobjektiv och råder istället att satsa på prime objektiv.

Ett alternativ som inte borde kosta skjortan skulle vara att få tag i ett hyfsat Canon FD 135mm obektiv med FD-adapter för oändlig fokusering, frågan är bara om FD-adapter ökar fokallängden ytterligare och degraderar optiken nämnvärt? Man kanske borde satsa på ett prime objektiv från annan tillverkare där inge adapter med lins krävs för att fungera på EOS?

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar - Martin Johansson

Post by stoffe »

Då är det i så fall bättre att skaffa ett Nikon 180 mm f/2.8 AiS med en linsbefriad adapter till din Canon-kamera. Då får du bra optik för en billig peng. Objektivet i sig verkar vara populärt i astrosammanhang. Jag skulle gärna själv vilja ha ett sånt objektiv någon gång.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M35 M36 M37 M38 Öppna stjärnhopar - Martin Johansson

Post by Martin F »

Jag har själv upplevt att 50/1.8 har hemsk koma, även nedbländat till f/4. Det var å andra sidan på fullformat. Troligen bättre på APS-C. Klart användbar optik, även i dagsljus. Jag har numera 50/1.4 men den har lika svår koma.


Sent from my phone using Tapatalk

Return to “Bilder”