Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Berenikes Hår Melotte 111
Exponering: 9x5min ISO800 + 4x8min ISO400 F55mm f8-9
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Efter att ha fotograferat öppna stjärnhopar under den tidigare delen av den näst intill perfekta natten, så tänkte jag göra ett test. Klarar en 18-55mm kitglugg att detektera några galaxer överhuvudtaget? Till saken hör även att jag hade testat objektet under föregående vår med några kortare exponeringar men blev helt besviken då den öppna stjärnhopen liknade mest allmänt spridd stjärnhimmel. När batteriet åter var uppladdat efter nattens första pass så planerade jag bildurvalet ordentligt och gav mig i kast med ljusinsamlandet. Det känns nästan skrattretande att visa bilden när man ser kvällens uppladdningar med färggranna nebulosor och människoliknande gasmoln, men man tager vad man haver. Efter att ha polinställt ytterligare än gång för att möjliggöra längre exponeringar så testade jag 5 minuter på ISO800 f8 och avlutade med några subframes på 8 minuter ISO400 f9 innan inkommande moln tvingade mig att avsluta passet. Bilden är endast sträckt i FitsWork utan några försök att jämna ut ljusföroreningarna. Hade förväntat mig några diffusa fläckar här och var men blev överraskad av två små nålsticksgalaxer i bildens vänstra del. En märklig upplevelse under natten i Uppsala var att lägga märke till hur tystnaden plötsligt bröts av mullert från stadens uppvaknande runt fyra tiden på morgonen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Post by megmar »

Präriefoten wrote:Hade förväntat mig några diffusa fläckar här och var men blev överraskad av två små nålsticksgalaxer i bildens vänstra del
Tycker mig kunna se ett tjugotal galaxer tydligt speciellt i högra delen av bilden, finns säkert fler. Så inte illa :good:
Härlig widefield bild!
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Post by Lazze »

Ja, nere till höger är en hel hög av Messiergalaxer och i överkanten känner man t.o.m. igen valgalaxen och lite längre ner NGC4565. Vilken brännvidd fotade du med?

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Post by Martin F »

Nebulosor och stoftmoln i all ära men det är något svindlande över den här typen av bilder där man hittar fler galaxer ju mer man tittar. Vid första anblick är det ju "bara" en massa stjärnor.

Ännu mer imponerande när bilder tas med enkla medel/utrustning. Det är ett hantverk i sig. Fortsätt gärna med den här typen av bilder!


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej,

Jag räknade lite snabbt och fick ihop 14 galaxer och när jag försökte identifiera vad det är som har fastnat på bild så stod det klart att objekt upp till magnitud 11 kröp fram, om man visste var de låg. Vad jag gillar med bilden är att den ger en översikt över hur galaxerna ligger. Ska se om jag fortsätter redigeringen av bilden för att förbättra stjärnorna. Brännvidden är hela 55mm och jag bländade ner 2-3 steg för att stjärnorna blev kraftig förvränga i hörnen samt för att kunna få längre exponeringar.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Post by AndreasW »

Hej,

Jättehärlig bild, tycker precis som de andra att det är kul att scrolla runt i den och spana efter galaxer. Ett tips för en annan kväll är Virgohopen. Har själv fotograferat den med 85 mm brännvidd och då får man knappt in hela hopen så den blir perfekt din utrustning. Om du jobbar lite med bildbehandlingen och kan subtrahera bort gradienten i bilden så kommer galaxerna att synas betydligt bättre.

mvh

Andreas
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Berenikes Hår Melotte 111 - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Andreas,

Tack för tipset, ska testa när nästa tillfälle ges och jag är redan igång och slipar vidare på Melotte 111 bilden.

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”