Caldwell 14 - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Caldwell 14 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: Caldwell 14
Exponering: 11*180sek
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 70D
Kommentar: Fullmåne som gör att svagare objekt var svåra, men öppna stjärnhopar i Cassiopeja funkar. Här har jag försökt kollimera min C8 och testar hur det blir, och hur guidningen funkar.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Caldwell 14 - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Vad mycket bättre det blivit jämfört med den förra, kollimineringen gjorde susen. Fina färger har du fått fram också. När jag tittar närmare i full upplösning på hur stjärnorna ser ut i kanterna är den utdragna delen som kvarstår riktad i olika riktningar. Kan det vara något i stackningen, hur många referens stjärnor har du?

I DSS går det ju mer eller mindre automatiskt, i Fitswork har man mer kontroll över det. Jag brukar välja 9 till 12 stjärnor, några ganska centralt och några ca 10-20% in från kanterna beroende på vilken optik jag har använt. Ibland går det bättre i DSS ibland i Fitswork.

Guidefel borde det ju inte vara eftersom många stjärnor ser runda ut.

Hittade du något fel med tiltad sensor, fokushäng eller liknande?

Roligt att se att det går framåt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Caldwell 14 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Yes, det känns som framåt. Det känns ju lite korkat att jag slarvat så med kollimering..... men men. Det var rätt intressant - jag kollimera på stjärnor, och jag hade svårt att få till det. Det var väldigt svårt at få en bra centrerad bild (centrerade diffraktionsringar) i både in- och ut-fokusering. SÅ jag skruvade isär teleskopet och checkade primärspegelns fäste och ltie annat, så får vi se nästa gång molnen försvinner, om det blivit bättre.

Jag försökte undersöka om fokalplanet tiltade genom att fokusera på ljus stjärna med min Bahtinov-mask både i centrum av bilden och i några hörn, men kunde inte se nån skillnad - verkar lika skarpt över hela. Och inget uppenbart häng i foksueraren, inget som är löst - dock misstänker jag att när jag låser fast kameran i fokuseraren (2"-tub som passar i och låses fast) så kan det bli en liten vinkel där.

Jag tänkte just att foton på öppna stjärnhopar skulle kunna visa nåt av fokusskillnader över bilden, men jag tycker inte jag kan se det här. Jag uppfattar det däremot som att det är en komaform på stjärnorna i kanterna, eller? Men inte så mycket så det är precis störande..

Sen tycker jag nog fokus är lite off här. Den här är den sista serien för kvällen, så här tror jag fokus har skiftat lite. Jag satsar på att bygga min motorfokuserare klar...:)

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Caldwell 14 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Förresten, det där med referensstjärnor. Jag vet inte hur PI gör riktigt. I registrering och matchning så finner den i alla fall över 100 möjligen matchande stjärnor. Sen hur många den väljer ut vet jag faktiskt inte, ser inte det i output. Vad jag KAN göra, är nog att ställa högre krav på matchningen. Jag ska testa och experimentera lite med det. Det är en viss vridning av fältet här, om jag förstår PI rätt - den vrider bilderna nån liten liten bit för att passa ihop dem. Och det är kanske rimligt med 3 mins exponering?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Caldwell 14 - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej Magnus!
Har man nya grejor så är det alltid så mycket detaljer att ta tag i så kollimineringen kanske inte är det första man tänker på. Dessutom när man hållit på ett tag och skruvat så har den säkert kommit ur justeringen igen. Jag är inte så bra på det med kolliminering. Men konstruktionen på C8 är väl en sådan där primärspegeln åker på en släde när man fokuserar. Många klagar ju på att spegeln tippar när man passerar meridianen. Om jag förstått rätt så låser en del fast spegeln och sätter en yttre fokuserare för att komma till rätta med detta. Antar att detta också påverkar kollimineringen, kanske någon annan här kan svara bättre på det.

Jag tror också fokusen kan bli lite bättre, den dag din motorfokuserare blir klar kommer du komma in i en helt annan värld :-) , du lär precis som jag lägga märke till att temperaturen påverkar fokusen mer än vad man tror. Ju bättre fokuserad bilden blir ju mer irriterande blir det alla småfel som påverkar stjärnans form, och när alla småfelen är lösta ser man åter att fokusen kunde vara ännu lite bättre. Det tar aldrig slut.

Kantstjärnorna har nog komaform, men de har fel riktning på utbuktningen för att vara "normal" koma så därför tänkte jag att det kanske var något med stackningen. Ger teleskopet distorision utåt kanterna och om subbilderna är kraftigt förskjutna kan det bli problem vid aligningen i stackningen om man inte har tillräckligt många stjärnor som referenser.

2" tuber är nog inget bra till att fästa kameran i, speciellt inte om det är större sensorer som du har, betydligt bättre då med en gänga eller något annat stabilt.

Om du har ekvatoriell (tysk) montering och pol inställningen är rätt gjord så skall inte fältet rotera. Jag vet inte hur PI är konstruerat, men det är ju en av de ledande redigeringsprogrammen för astro så tar det självklart att det klarar, inte bara sidskift och roteringar utan även distortion som kan uppstå utåt kanterna. Kräver nog minst 6 referenser för att bli bra beroende på hur distortionen är beskaffad, och de skall ju vara placerade på vettiga ställen. 3 referenser klarar sidskift och rotation.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Caldwell 14 - Magnus Larsson

Post by magnahrl »

Vacker bild, Magnus! Ser ut som du fått till hyffsat runda och fina stjärnor. Kollimering är vansinnigt kritiskt för att få det bästa ut av sitt teleskop. Synd det inte finns någon laserhjälp för SCT och Maksutov som det finns till Newtonian.
By the way, stort tack för senast och en god affär. Jag är väldigt nöjd med Vixen GP köpet :good: Är mycket förvånad att aluminiumbenen är så pass stabila. Hanterar t.om. min SW 120 ED equinox refraktor i 360X med god stabilitet om det inte är för blåsigt och med C8:an dör vibrationerna ut efter ett slag på tuben inom 1-2 sec. i 400X. Imponerande tycker jag. Detta gäller alltså visuella observationer.
Lycka till med ditt fotande och vidare projekt -ni astrofotografer gör verkligen imponerande insatser :good: :good:

Hälsningar,
Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Caldwell 14 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack, och så kul att du är nöjd med monteringen!! Ja, min egen erfarenhet av den var ju också god, ända tills jag fick för mig att uppgradera til Goto och fick smak på dyrare saker...:)

Magnus

Return to “Bilder”