Solhalo - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solhalo - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solhalo
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: I morse vaknade jag upp till en Solhalo med 2 fantastiskt ljusa bisolar.
Det här är den vänstra med Högalidskyrkan.
I ovankant av bilden kan man se alla iskristallerna som flyter omkring i luften och som har gett upphov till detta skådespel.

Jag fick även en bild av fenomenet med min och en kompis hund som jag har lagt upp på Spaceweather.
Bisolar heter ju Sundogs på engelska :-)
http://spaceweathergallery.com/indiv_up ... epagmhbga6

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Solhalo - Peter Rosén

Post by Martin F »

Fantastiskt fin bild! Mycket bra fångat.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by stoffe »

Jag gillar dessa halobilder som du lägger upp, bilden ser väldigt bra i färgbalansen och man får ha tur att få uppleva solahalos som är så kraftiga. Det är få dagar om året som de ser så här bra ut :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

En jättefin bild Peter :good: Jag tänkte på dina bilder från Stockholm häromdagen när jag promenerade till jobbet längs Göta Älv strax före soluppgången och såg en helt underbar gryning över Göteborg. Synd att jag inte hade en kamera med mig!

/Torbjörn :)
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Präriefoten »

Mycket stämningsfull bild! Men varför lutar den?
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Robert Habolin »

riktigt snyggt :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter.
Vad bra du fått med och kombinerat allt. Kyrkan i diset, alla fåglarna i förgrunden till solhalon. Mycket vackert vilket jag ser i många av dina bilder här på Astronet. Du har en mycket bra känsla på hur man får en händelse att bli så mycket mer genom att tänka på vad som finns i omgivingen till objektet.

Men om man skall vara lite petig, kyrkan är lite sned som också Martin påpekade, stör lite i en sådan perfekt bild. Men det är ju enkelt att räta upp.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för alla positiva kommentarer :D
Det var faktiskt flera år sedan jag såg en så intensiv men ändå "vanlig" 22°-halo.
Mycket stämningsfull bild! Men varför lutar den?
Och tack för att du uppmärksammade mig på de "lutande tornen på söder", jag har nu rätat upp bilden 1,5°. Det låter som lite men fullt tillräckligt för att man ska upptäcka det.

I december i år gjorde jag en fotografisk adventskalender i fastigheten där jag bor. Varje natt smög jag ut i trapphuset och satte upp en ny bild i A2-format med dagens datum och en förklarande text. Det var en blandning av vackra eller intressanta bilder tagna i närområdet men mest astronomibilder naturligtvis.
Grannarna fick gå upp och ner mellan våningsplanen varje dag mellan den 1:sta och 24:e för att upptäcka den nya "adventsluckan" och det blev ett väldigt uppskattat initiativ.
Innan jag plockade ner bilderna så bjöd jag in en del grannar från kvarteret och guidade runt dem på "utställningen".
Många av dem har blivit väldigt intresserade av himmlafenomen så när de ser något vackert eller ovanligt så skickar de numera sms och undrar vad det är som de ser eller vill varna mig för att något ovanligt är på gång. Så när jag tog dessa bilder igår fick jag inte mindre än 3 sms så att jag inte skulle missa denna händelse :good:

/*Peter R
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Solhalo - Peter Rosén

Post by Martin F »

Fantastiskt bra initiativ med adventskalendern! Tummen upp!!


Sent from my phone using Tapatalk

Return to “Bilder”