M37 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M37 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M37
Exponering: 30x30 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Den öppna stjärnhopen M37. Ytmagnitud 11 vinkeldimensionen 24'x24', ungefär som månen i skenbar storlek.

Ur fokus är den som jag ser ett par andra bilder blev den här kvällen också, man får vara lite positiv och uppskatta att färgerna återges bättre istället :-) . Längre fram skall jag ägna lite tid till att få temperatur kompenseringen till fokusen i funktion. Är ju retfullt när det blir så här de få kvällar det är klart väder.

Men det går smidigare och smidigare att komma igång för varje kväll man kan praktisera.

Den är bara dark kalibrerad, flat kalibreringen har en tendens till att bli felaktig även fast jag varit mycket noggran med den. Ett problem är att det blir stora bågar över bilden efter flatkalibrering. Kan inte se den dock direkt på flatbilden så den är ganska svag men framträder vid kalibrering. Antar att det är en intern reflex mot mattskivan som jag hade när jag gjorde flatbilderna. Alltid är det något som missar för att det skall bli perfekt.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M37 - Lars Karlsson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Varför tar du så korta exponeringar? Beror det på att det är fotat från Stockholm?

/Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M37 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Det här med astrofotografi är ju lite knepigt här i Stockholm. Har gjutit upp en pelare på landet där sommarstugan är. Där är det för att vara Stockholm väldigt mörkt. Problemet att det aldrig sammanträffar att jag är där när det är stjärnklart väder. Så tog helt sonika hem utrustningen till förorten där jag bor så att jag kan ta några bilder överhuvudtaget.

Här i Hagsätra går gränsen vid 30 sekunder med kanske någon enstaka natt där det går att gå upp till 60 sekunder.

På landet som är i östra Stockholm ute på Ingarö kan jag ta 4 minuter under samma betingelser.

ISO800, f5.3 och max 45 grader över horisonten. Balkongen ovanför sätter stopp för högre vinklar.

Riktar jag upp mot zenit kan jag nog pressa upp det några minuter till. Numera sätter inte guidningen någon direkt gräns för hur länge jag kan exponera, har helt enkelt blivit väldigt bra, men saknar kanske en sista intrimning för att vara helt perfekt, har lite glapp i dec drivningen som gör att det kan bli en översläng ibland. Nu skall man ju i ärlighetens namn säga att det inte är så svårt att få det bra med min pixelskala på 2' per pixel.

Till våren skall jag bygga om utrustningen och skippa bilbatteriet och få ned vikten från ca 70kg till mer hanterbara 50 kg. I höst har jag satt hjul på lådorna så att det blir lättare att dra runt det. Men upp på berget är det ju mörkt, brant och halt som gör att hjulen inte fyller så stor funktion. På landet har jag tillgång till nätspänning och ganska bra sikt runt om, men åt väster stör ljuset från Stockholm city.

Behövde också ha hem utrustningen för att anpassa för den nya Canon 6D kameran. Var lite tveksam ett tag om det skulle bli bra, den nya kameran har mycket kraftfullare processor och den värmer upp kameran mycket mer än vad som skedde på den gamla Canon 5D.

Skall framöver försöka få till det på landet igen nu när jag testat ut det med den nya 6D samt den speciella guide tekniken jag skall använda för kometen Catalina US10 som du kanske läst om på mina tidigare trådar.

Har du satt upp några speciella mål för december, kanske fått fart på monteringen jag vill minnas du köpte?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M37 - Lars Karlsson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag tänkte att det måste ha varit stadsljuset som begränsade exponeringarna, men max 45 grader var en pärs att höra. Å andra sidan är det viktigare att få använt prylarna än att de står och samlar dagg under klar himmel. Grattis till din nya heta kamera! Har du moddat den eller kör du med orginalfiler för sensorn?

Själv har jag äntligen fått lite tid över och varit ute med utrustningen för piggybackfotografering på 55mm. Körde lite på Cassiopeia och Kusken men lade aldrig upp materialet. Gjorde ett test på Andromeda men på 55mm så var det inte mycket att hurra för :). Något som gick fel denna gång var nog att jag fick för ljusa subbar, så nästa moment att få ordning på blir att veta ungefär hur jag hamnar rätt med exponeringen.
Jag är fortfarande inne på att skaffa en Sky Adventurer som följning. Är medveten om att den är inte så mycket att ha då jag aldrig kommer kunna korrigera i Dec. axeln men tanken är att istället ha hög mobilitet för utrustningen. Vi får se vad tomten kommer ha med sig i år!

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M37 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin.
Ja det är allt som begränsar balkongen för fotandet men den är nära. Egentligen förvånad att det blir något överhuvudtaget. Jag har inte moddat kameran än. Skall jag göra det får jag nog köpa en till och de beg börjar ju bli överkomliga nu. Fast en monokrom kamera och smalbandfilter är ju det jag verkligen skulle ha.

Din eq5 har den motorer? Jag hade en eq4 för längesen. Jag tog bort den klumpiga tripoden och köpte en palllbock på Biltema och skruvade fast monteringens huvud på. Blev kompakt, lätt och stadigt. Finns på min hemsida under projekt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”