M45 Pleiaderna - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M45 Pleiaderna - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Pleiaderna
Exponering: 77*5min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: Närmare 6,5 timmar på M45, tagna under två tillfällen och med två olika 1100D, en moddad och en original.

ISO 800.

Stackad och maskstretch i PixInsight, resten i Photoshop.

Har fått kämpa lite med CA och reflexer från starka stjärnor.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: M45 Pleiaderna - Martin Fransson

Post by Miska »

Ja, vad ska man säga mer än det som man redan sagt om bilden. Fräck, häftig, vacker, bra jobbat... :good:
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M45 Pleiaderna - Martin Fransson

Post by Peter R »

Hej Martin,
otroligt vad mycket nebulositet du har fått fram och extra kul att gå på upptäcksfärd i din bild nu när jag äntligen har lyckats få till en egen bild på M45.
Det enda jag eventuellt kan anmärka på är att du har en blå-magenta färgton i stjärnorna, kanske en effekt av din moddade kamera (?)
Hur upplever du annars skillnaden på resultatet mellan din moddade och omoddade kamera på detta objekt som inte uppvisar någon H-alpha?

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M45 Pleiaderna - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Återigen en väldigt lyckad bild från dig. Nebulositeten runt stjärnorna kommer fram jättefint. Som jag sagt förut har du nog en väldigt bra kompromiss i ditt val av utrustning. Inte för tung och inte för dyr, ställer inte enorma krav på följning och bilderna blir väldigt bra, beror ju också förstås på ditt tålmod och skicklighet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”