M42 Orion Nebula - Mikael de Rzewuski

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

M42 Orion Nebula - Mikael de Rzewuski

Post by tellmike »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orion Nebula
Exponering: L:35*45s
Fotograf: Mikael de Rzewuski
Teleskop: Celestron NexStar 5SE OTA
Kamera: Canon 550D
Kommentar: Här är mitt andra försök att fånga M42.

Bilden togs under en ganska så ljusförorenad himmel (från Bromma/Sundbyberg), under en av de mildaste novemberkvällarna jag någon upplevt i Stockholm tror jag. Och jämfört med tidigare försök var det inte fullmåne heller. :)

Den här gången använde jag min lilla C5 SCT tub + Astrotrac:en och en nyköpt 0.63x focal reducerare. Fick dock inte till fokusen riktigt, samt att den innehåller en del s.k halo-rings (uppe i vänstra hörnet och i nedre delen av bilden) kände jag att resultatet blev betlydligt bättre än mitt första försök.

Stackad i DeepSkyStacker samt editerad i FITSWORK (använde editeringstipsen från tråden till mitt första försök, så stort tack till alla som hjälpte mig där).

Fösta försöket hittar man här:
viewtopic.php?t=9586

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: M42 Orion Nebula - Mikael de Rzewuski

Post by tellmike »

Tyckte min förra editering i FITSWORK var lite för aggressiv och gjorde ett nytt försök (försöker lära mig det här med Deepsky-fotografering). Ersatte den gamla bilden med den nya. Förlorade lite detaljer men tycker helheten blev bättre. Däremot så tror jag med all säkerhet att man skulle kunna få fram en bättre bild än så med lite PixInsight/FITSWORK skilz.
Om någon vill försöka lägger jag mer än gärna upp TIF-filen från DSS. :)

Här är iaf de 3 stegen som gjordes för att få fram denna bild. RAW från kamera, in i DSS för stackning och sen editerande i FITSWORK.
m42-1-2-3.png
m42-1-2-3.png (168.1 KiB) Viewed 2864 times
/Mikael

Return to “Bilder”