ISS passerar AR2443 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

ISS passerar AR2443 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS passerar AR2443
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: I torsdags var det en transit av ISS framför Solen men molnen skymde förloppet och gav vika först 20 minuter senare.
Idag var det dags igen och himmeln var blå utan ett moln. Men turbulensen och den starka vinden gjorde det mycket svårt att fånga händelsen.
Det visade sig att ISS passerade rakt igenom den växande solfläcksgruppen AR2443 vilket gjorde den mycket svår att upptäcka på 3 av bilderna.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Post by gost »

Fantastiskt Peter! Vilken lycka att ISS passerade i linje med AR2443, det gör det hela så mycket mer spännande. Grattis till en fin fångst.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: ISS passerar AR2443 - Peter Rosén

Post by Miska »

Ser ut som en TIE Fighter det där ISS, om man använder lite fantasi.
Härlig bild! :good:
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: ISS passerar AR2443 - Peter Rosén

Post by timokarhula »

En kommande APOD-bild!

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS passerar AR2443 - Peter Rosén

Post by Peter R »

En kommande APOD-bild!

/Timo K
APOD vet jag inte men den kom med på förstasidan på Spaceweather http://spaceweather.com/archive.php?vie ... &year=2015 .
Fantastiskt Peter! Vilken lycka att ISS passerade i linje med AR2443, det gör det hela så mycket mer spännande. Grattis till en fin fångst.
Jag kollade på CalSky en timme innan och där visades ISS passera strax ovanför solfläcksgruppen. Deras prognoser brukar stämma på pricken så jag blev lite förvånad över avvikelsen. Men jag antar att banelementen uppdateras kontinuerligt för när jag tittade igen efter passagen så stämde det.
Men jag har haft en osannolik tur att ISS hamnade precis på de 3 fläckarna i stället för emellan.
Ser ut som en TIE Fighter det där ISS, om man använder lite fantasi.
Härlig bild! :good:
Hade det varit en TIE fighter så hade den troligtvis varit för liten för att synas på min bild :D
ISS var 1164 km bort vid tillfället någonstans över Tjeckien.
PassGTrackLargeGraphic.aspx.jpeg
PassGTrackLargeGraphic.aspx.jpeg (61.25 KiB) Viewed 3452 times
/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: ISS passerar AR2443 - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Peter R wrote:
En kommande APOD-bild!

/Timo K
APOD vet jag inte men den kom med på förstasidan på Spaceweather http://spaceweather.com/archive.php?vie ... &year=2015 .
/*Peter R
Det var den sidan jag menade. :) Den 8 augusti följde jag ISS med 25x100 kikare när den korsade sydhimlen. Jag noterade att Rymdstationen inte var punktformad utan lite utbredd och oval öst-väst i färdriktningen. Den internationella rymdstationens avstånd till mig varierade mellan ca 1450 km och 1026 km som närmast. Enligt beräkning skulle ISS vinkelstorlek variera mellan 10”x15” och 15”x22” (max). Ljusstyrkan ökade samtidigt från -0.5 mag till -1.7 mag. ISS passerade strax N om både den 2.6 mag Beta Lib och 2.6 mag Zeta Oph. Jag följde ISS när den passerade över London fram till Kiev i Ukraina.

Direkt efteråt kikade jag på Saturnus med 25x100-kikaren. Såg ringen som små handtag på båda sidorna om saturnusgloben. Jag tyckte att Saturnus glob var jämförbar med ISS storlek. Det stämde ty Saturnus ekvatorialdiameter var 17”.

Merkurius är för liten för att kunna ses framför solskivan vid dess transits med blotta ögat och med skyddande solfilter. Undrar om ISS kan skönjas med solfilter utan förstoring när den korsar solskivan?

/Timo K
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS passerar AR2443 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag blev kontaktad av en matematikprofessor i USA igår som vill använda min bild som underlag för ett räkneexempel där eleverna ska beräkna ISS hastighet utifrån bildfrekvensen och avståndet :D

Det var ingen dålig observation Timo.
Jag har några gånger följt ISS med ett par stora kikare på stativ (100 mm med utbytbara okular) och ca 50x förstoring men tyckte att det var svårt att få den jämnhet i följningen som tillät att uppfatta en form.
Det skulle vara fantastiskt att kunna sätta monteringen på satellitfölje och få en stabil bild i okularet. Då skulle man säkert kunna urskilja huvudkroppen och solpanelerna.
För några år sedan fångade jag ISS genom att handjaga ljuspricken genom sökaren samtidigt som jag fotograferade med astrokameran genom min stora Dobsontub.
Och där ser man tydligt paralaxen som får den att se ut som om den roterade http://astronet.se/view_image.php?id=642 . Och 3D versionen http://astronet.se/view_image.php?id=640 .

/*Peter R

Return to “Bilder”