\"Blodmånen\" -igen,,, - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

\"Blodmånen\" -igen,,, - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: "Blodmånen" -igen,,,
Exponering: 1x5 sek. iso 1600.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Orion Optics 150 f/8
Kamera: Canon eos 6d
Kommentar: Hej, igen!

Här kommer en till bild på den sk. "blodmånen"...
Lite hårdare bearbetning, kanske för hård? Har fått ytterkant på månen lite för skarp, ser jag nu, skall mjuka upp den nån gång i framtiden...
Hoppas ni inte blivit fullständigt söndertjatade med blodmånar & supermånar... :)

//Roger

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: \

Post by Nokturner »

Klart man inte kan få för mycket av ett så spektakulärt skådespel som blodmånen. Mycket tjusig bild! Som du säger är kanten lite hård, speciellt i underkant har något hänt. Jag vill också minnas att ljuset där nere i underkant var starkare än på denna redigering. Ser nästan ut som att det ljusa nu i stället är en skugga. Men detta är bara detaljer, på det hela taget en tjusig återgivning av skådespelet.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: \

Post by jwarell »

En mycket häftig bild med urhärlig färg Roger!! Den höga skärpan gör månen nästan tredimenionell, eller är det gradienten i umbran som ger den effekten? Färgen är gulare än den jag upplevde med blotta ögat, men skuggans genomskinlighet är lik den i teleskopet. Den ljusa kanten borde nog vara lite ljusare om man ska vara petig.

En sällsamt bra bild på totaliteten!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: \

Post by utas »

Tack för de vänliga kommentarerna!

Kanske liite överbearbetad, bla. kanten är som sagt för markant.
Ang. färgen, är det nog som du säger, Johan, lite i gulaste laget. Beror nog på min färgblindhet, men försökte att dra ner på gul/orange mättnad, men bilden blen platt och tråkig, så det fick vara. -Har undvikit att röra färgreglagen alltför mycket pga. färgblindheten..
Det ljusa partiet har jag tonat lite, blev lite markat, men som du säger, skall nog dras upp lite för realismen!
Hade lite bekymmer med blåst, så exponeringar på 10 sek, iso 800 kom jag inte undan med.. -Fick bli ett antal 5 sek, iso 1600. Tänkte stacka flera, men fick bara två eller tre skarpa... -med facit i hand, skulle jag använt 8" f4,5 newton istället...

Tack än en gång för vänliga kommentarer!

//Roger

Return to “Bilder”