Exakt vilka galaxer som ingår i superhopen är jag dock lite osäker på men jag har kört på så det ryker. Förra året loggade jag mer än 50 ljussvaga galaxer i Andromeda. Nu är det galaxer i fiskarna som ligger i fokus. Först ut var en grupp av galaxer runt NGC 125, ett Herschel II-objekt som ligger intill den lika ljusstarka NGC 128. Den ljussvaga granngalaxen NGC 126 syntes svagt med indirekt seende likaså NGC 130 och NGC 127 som kunde urskiljas som en oregelbundenhet i den större NGC 128. En stor elliptisk galax är NGC 315. Denna hittar man lätt likaså dess grannar NGC 311 och NGC 318. Här krävs dock indirekt seende. Nattens stora höjdpunkt var galaxkedjan ARP 331 med jätten NGC 383 i centrum. NGC 379, NGC 380, NGC 385 och NGC 384 var relativt lätta att hitta. De mindre galaxerna runt omkring krävde indirekt seende och i vissa fall gick de bara att hålla korta stunder. Mycket ansträngande för ögonen! Några galaxer som jag inte lyckades med var nålgalaxerna NGC 100 och NGC 522, likaså Hickson 5 (NGC 190). Allt som allt loggade jag under natten hela 32 galaxer! Jag kom hem kl 4 och stupade i säng och sedan upp kl halv 7, tömde bilen på utrustning och iväg till jobbet! Det blir till att somna framför TVen ikväll

/Mikael