Objekt: Cassiopeia Widefield
Exponering: 30x 30 sec, f4, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Canon 50mm f/1.8 EOS
Kamera: Canon 5D
Kommentar: I helgen var det ut till landet, med kom diverse kameror, objektiv och monteringen. Tanken var att prova min Sigma 150mm f2.8 APO, presterar väldigt bra till vardagsfoto så intressant att testa till astrofoto. Höll på där och skruvade i mörkret men fick inte till skärpan ordentligt, gav intryck av att vara av dålig kvalité, men säkerligen mer på att något blev fel ihop satt där i mörkret. Objektivet är ju ganska tungt och hållarna passar inte riktigt, antagligen rörde sig objektivet. Reservlinsen för widefield foto åkte på, en beprövad Canon 50mm f1.8. Har dock inte provat denna på astrofoto med fullframe tidigare. Resultatet blev lite av en besvikelse, efter 15mm ut från centrum tilltar comat ordentligt. Hade ändå satt bländaren till f4. Zooma in och kolla hörnen, ytterst lite croppad och bara normal enkel bildbehandling.
Objektet här är Cassiopeia, Andromedagalaxen syns till hälften i högra kanten upptill. Även M76 finns här även om jag inte lyckats identifiera den än. Borde gå att identifiera även med denna korta fokallängd.
Vilket lyckorus att fotografera under en mörk himmel till skillnad från balkongen hemma. Nu kunde jag öka exponeringen till 2 minuter utan att det blev problem med bakgrundsljuset till skilnad mot de 30 sekunderna hemma. Tyvärr när jag tog nästa bild med just 2 minuter på Andromeda galaxen såg jag efteråt att av 30 exponeringar var bara de två första utan problem, sedan slog kondensen till och gjorde alla bilder gråa. Hade tyvärr inget värmeband till denna lilla lins.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden