Cassiopeia Widefield - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cassiopeia Widefield
Exponering: 30x 30 sec, f4, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Canon 50mm f/1.8 EOS
Kamera: Canon 5D
Kommentar: I helgen var det ut till landet, med kom diverse kameror, objektiv och monteringen. Tanken var att prova min Sigma 150mm f2.8 APO, presterar väldigt bra till vardagsfoto så intressant att testa till astrofoto. Höll på där och skruvade i mörkret men fick inte till skärpan ordentligt, gav intryck av att vara av dålig kvalité, men säkerligen mer på att något blev fel ihop satt där i mörkret. Objektivet är ju ganska tungt och hållarna passar inte riktigt, antagligen rörde sig objektivet. Reservlinsen för widefield foto åkte på, en beprövad Canon 50mm f1.8. Har dock inte provat denna på astrofoto med fullframe tidigare. Resultatet blev lite av en besvikelse, efter 15mm ut från centrum tilltar comat ordentligt. Hade ändå satt bländaren till f4. Zooma in och kolla hörnen, ytterst lite croppad och bara normal enkel bildbehandling.

Objektet här är Cassiopeia, Andromedagalaxen syns till hälften i högra kanten upptill. Även M76 finns här även om jag inte lyckats identifiera den än. Borde gå att identifiera även med denna korta fokallängd.

Vilket lyckorus att fotografera under en mörk himmel till skillnad från balkongen hemma. Nu kunde jag öka exponeringen till 2 minuter utan att det blev problem med bakgrundsljuset till skilnad mot de 30 sekunderna hemma. Tyvärr när jag tog nästa bild med just 2 minuter på Andromeda galaxen såg jag efteråt att av 30 exponeringar var bara de två första utan problem, sedan slog kondensen till och gjorde alla bilder gråa. Hade tyvärr inget värmeband till denna lilla lins.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Post by Martin F »

Värmeband är A och O! ;)
Jag har också märkt att Canons 50 mm lider av svår coma. Synd, eftersom den är skarp och fin i vanliga fall.

Hoppas du får fler tillfällen att fota nu när nätterna blir längre. Försöker själv samla på mig data nu med så många klara nätter i rad.

Sent from my phone using Tapatalk
stoffe

Re: Cassiopeia Widefield - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Snyggt med Widefield! Jag har annoterad din bild med hjälp av Astrometry.net

http://nova.astrometry.net/user_images/771689#annotated

Dessa två fullskärmsbilder blev bra
http://nova.astrometry.net/red_green_image_full/1211733

Och denna
http://nova.astrometry.net/annotated_full/1211733

För övrigt tycker jag du har fina stjärnfärger och fokus ser bra ut, bra jobbat :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag kör några varv med hårtork mellan ett par tagningar, får bort daggen och väcker grannarna. Värmeband är på beställningslistan! Vilken skillnad det är mellan höst och vårnätter!
Den stjärnhopen som syns ovanför Cassiopeia får jag utforska nästa gång jag är ute, hade missat den helt.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej!
Jag har ju platesolver installerad i astro servern. Hade dock bara konfigurerad den till APO refraktorn. Men den är väldigt händig att använda när man skall kalibrera monteringen, hittar rätt direkt och justerar positionen, man sparar massor av tid med detta och det räcker med en 10 sekunders exponering.

Hår tork, jag brukar använda värmepistolen :-) men denna kväll höll jag mig inomhus efter att stått ute hela kvällen och justerat montering och allt annat som behövdes för att få igång det för ett test. På min 50mm är det lite svårt att fästa ett värmeband. Den delen av objektivet det skulle behöva sitta på, dvs den delen längst fram, den åker in i objektivhuset när man fokuserar på oändligt. Sätter man värmeband på den omgivande höljet så blir nog värmeöverföringen väldigt dålig då den delen är i plast och inte står i direkt kontakt med den delen som håller linsen (glaset). Man får därmed värma upp hela objektivet ordentligt. Kanske inte så bra eller effektivt.

Man känner ju ganska ofta att man har det lite för tillkrånglat med all teknik. Tänk om man bara kunde nöja sig med att titta på stjärnhimlen, ja till och med utan teleskop. Den natten då Perseiderna var, tänk där låg man på berget i värmen och bara tittade upp på himlen och njöt. Ingen kondens, inga batteriproblem, ingen dator som hängde sig, ingen justering av montering osv. Suck ja...

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Har du inget motljusskydd till ditt 50 mm f/1.8 objektiv? Montera värmebandet på motljusskyddet. Jag slog upp ditt objektiv på cyberphoto och det är 52 mm filtergänga, dvs exakt samma som Nikon har. Nikon har ett motljusskydd i aluminium som du kan skruva på. Ett Nikon HN-3 bör passa perfekt. Det finns nog eftermarknadsmotljusskydd som oxå är i aluminium, det leder värme bra. Ta en titt på ebay.

Värmeband kostar inte många tior att tillverka och en PWM-drivenhet kostar inte heller speciellt många tior att köpa. Med en budget på 100 kr så går det att få ihop till 2 värmeband + en drivenhet. Ta en titt på ebay. 12V 5A PWM är bra att utgå ifrån.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Tompa

Post by Tompa »

Snygg widefield, skärpan sitter bra.

M76 går att skymta, utgå från phi Per i den annoterade versionen som Stoffe länkar till (annoteringen är lite förskjuten, men det funkar) och ta hjälp av Cartes du Ciel så hittas den lätt.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Nja, jag tror inte min 50mm är något att satsa på till en fullframe. Image circlen verkar i praktiken vara begränsad till 35mm. Jag undrar om inte min gamla Pentacon klarar det lika bra. Jag har några bra motljusskydd men de fäster man utanpå och det går inte på detta objektiv. Normalt behövs inte motljusskydd då linsen sitter skyddad djupt in i linsen. Sigmas nya linser verkar bra men har inte läst om någon som använt de till astrofoto, har någon annan det? Det är art serien jag tänker på. De nya Sigma linserns kan man ju enkelt programera om ifall de inte klarar framtida kameror.

Lars
Samt en massa tålamod!

AstroFriend

Post by AstroFriend »

Tack för alla kommentarer för mina trevande där uppe på berget. Där finns grundförutsättningar som mörker för att det skall bli riktig astrofotografering med tiden. Men vilket släpande på denna 70 kilos utrustning.

Något som jag blev lite förvånad över när jag stackade bilderna är den stora drift som förekommit. Ungefär 20 pixel under de 20 minuter som de 30 bilderna tog att ta. Det är ganska mycket eftersom objektivet bara är på 50mm. Har alltid haft problem i ra led. Drift kompenseringen verkar inte gå att få perfekt i eqmod. Fast nu var det något annat, den drev diagonalt dvs både i ra och dec. Jag fick ju till pol align inom några få bågminuter. Använde den praktiska funktinen i phd2 för driftalign. Det fanns heller ingen rotation i fältet som det brukar bli om polinställningen är.

Jag hade ingen autoguidning på som jag normalt brukar ha. Däremot hade jag dithering på via en funktion i apt. Har aldrig provat detta i apt tidigare, möjligen att apt endast flyttar monteringen diagonalt som nu skedde, men det verkar konstigt.

Mer problem att fundera över och listan är lång över små ologiska konstigheter redan tidigare.

Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”