M31 Andromedagalaxen - Fredrik Palmén

Bilder från galleriet
Post Reply
Feffe
spamtest: JA

Post by Feffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 124*30 sekunder
Fotograf: Fredrik Palmén
Teleskop: Skywatcher 80ED
Kamera: Sony NEX-5T
Kommentar: Igår var sannerligen en bra dag då jag fick hem mitt nya teleskop - en Skywatcher Evostar 80ED refraktor (och just det ja, jag blev dessutom myndig, men det är inte viktigt). Även för mig som är nybörjare var det inga problem med att sätta igång och fotografera, så jag började förbereda mig när natten närmade sig. Allt gick för det mesta bra förutom några frågetecken gällande monteringens polsökare som tur nog ordnade sig snabbt. Slutresultatet blev förvånansvärt bra med tanke på att det i princip är första gången jag ger mig på ett djuprymds objekt, och därför är jag ändå rätt nöjd med bilden!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
Martin F

Post by Martin F »

Riktigt bra med tanke på hur korta exponeringar du kört!

Sent from my phone using Tapatalk
tellmike

Re: M31 Andromedagalaxen - Fredrik Palmén

Post by tellmike »

Riktigt fint fångat, speciellt då det var ditt första försök!
Lite feedback: Schysst komposition och skärpa. Om det är något du kan försöka ändra på till nästa gång är väl ISO känsligheten för att få ner bruset. Antar att du hade kameran inställd på relativt högt ISO tal? Vid nästa tillfälle prova att ställa ner värdet lite (till runt ~1600) och öka exponeringstiden. Det borde kunna få bort bruset i bilden något.

/Mikael
Feffe

Post by Feffe »

Tack så mycket Martin och Mikael!

Glömde att skriva det, men bilden är tagen med ISO1600. För att få fram detaljerna mot kanterna av galaxen var jag tvungen att justera ljusnivåerna ganska dramatiskt, så jag vet inte om slutresultatet skulle blivit bättre om jag sänkte ISO till 800 då jag skulle behövt höja ljusnivåerna ännu mer. Eller vad tror du? Nästa gång ska jag försöka ta lite längre exponeringar, möjligt att jag sänker ISO då.

Fotade dubbelklustret (C14) igår kväll och då körde jag på ISO800, men det går förmodligen bra då det inte finns lika mycket ljussvaga "dammoln" som ska lyftas fram.
Martin F

Post by Martin F »

Jag tror att det dels handlar om vad som går att pressa fram från 30-sekundare och dels om hur det görs. Har själv märkt väldig skillnad beroende på hur man stretchar datat.

Sent from my phone using Tapatalk
Feffe

Post by Feffe »

Du har nog rätt Martin. Det är mycket möjligt att jag kunde undvikt lite av bruset i efterbehandlingen om jag var mer erfaren, det är trots allt en av de första gångerna jag gör det, hehe. :D Sättet jag stretchade datat var genom att applicera justeringslager flera gånger ovanpå bilden i Photoshop. Jag började med att stretcha lite i taget med "nivåer" och behandlade lite efteråt med några justeringar i kurvor. Finns det något bättre sätt att göra det på just i Photoshop, tro?

Jag är sugen på att veta hur bilden skulle blivit om den efterbehandlats i Pixinsight. Har funderat på att ladda ner en trial och ge mig på det lite när jag har tid, men jag kan i princip ingenting om programmet ännu.
tellmike

Post by tellmike »

Haha, ok, om bilden togs med ISO 1600 så ursäkta jag för mitt råd. :) Men experimentera med slutartid kontra ISO för att hitta bäst kompromiss. Tycker faktiskt din bild ser bra ut som den gör, och skulle den förminskas skulle man inte se bruset ändå. good:
megmar

Post by megmar »

Väldigt bra resultat tycker jag!!
Betydligt bättre än min första M31 bild :D
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Yquem

Post by Yquem »

Fantastiskt förstaresultat, tycker jag!
Det finns en del vertikala streck i bakgrundsbruset. Har du dragit bort darks? Annars kanske det är mönster i kamerans egenbrus. Eller vad kan de annars komma från, någon?
/Anders
Feffe

Post by Feffe »

Hehe, tack alla. Ska skaffa en autoguider så småningom för att kunna ta längre exponeringar, då kommer jag nog främst köra på ISO800. :good:

Anders, det funderar jag också över... Det ser lite väl stökigt ut. När jag stackade bilden i DSS använde jag mig utav dark och bias frames, men det kan nog ändå har tillkommit vid stackingprocessen.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik.
Din bild på m31 ser jättebra ut. Ett sätt att försöka få bort strecken i bakgrunden är att göra dithering. Dvs små förflyttningar av positionen. Då jämnas sensorns ojämnheter ut vid stackningen. Har du så många bilder som i det här fallet använd sigma vid stackning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Feffe

Post by Feffe »

Tack så mycket Lars! Jag har hört talats om dithering, men jag tror inte att min kamera har den funktionen då det är en Sony. Jag har sett att Canon kameror kan utföra dithering med hjälp av BackyardEOS, stämmer det?

Tack för tipset, menar du Kappa-sigma clipping? Ska provas nästa gång.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej!
Det är inte i kameran funktionen ligger utan i monteringen och datorn som styr den. Men i sin enklaste form kan det vara att du positionerar om monteringen manuellt en liten liten bit mellan varje kort i slumpmässiga riktningar. Eftersom du har ett Skywathcer teleskop kanske du har någon av deras goto monteringar också? Dår är det enkelt att koppla ihop det med datorn om du inte redan har det. Jag kör med direkt koppling och programmet EQMOD. Tillsammans med stjärnkarte programmet CDC och autoguider programet PHD2 går det att göra Dithering automatiskt. Kanske dock lite krångligt att sätta ihop allt detta med en gång, så prova med några manuella förflyttningar på en serie på 20 bilder och kanske lite längre exponeringar än de du gjorde här.

Feffe:
Menar du Kappa-sigma clipping?

Precis, så brukar det benämnas i de flesta stacking program. Det gör att onormala signalnivåer undertrycks vid stackning, och extra verkningsfull i samband med dithering. Tar bort flygplan och satellite spår också.

ps.
Du skall vara jättestolt över din bild, mina blir inte på långa vägar lika bra, fast håller på att starta upp observatoriet på landet så finns en chans där i mörkret att kvaliteen tar några steg upp. Saknar bara en retfull modifiering av den sista länken, en adapter som skall svarvas upp.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Feffe

Post by Feffe »

Ja, juste det ja, så är det ju. Jag tänkte lite fel. Min montering är en Losmandy GM8 utan GoTo, så jag kan inte styra den från datorn.

Tack så väldigt mycket för komplimangen, verkligen! Det låter toppen att ha ett observatorium måste jag säga.

Jag provade att stacka med Median Kappa-Sigma clipping i DSS, och redigerade dessutom för första gången med PixInsight: http://i.imgur.com/8niagbj.jpg

Resultatet blev inte jättebra, men sträcken från bruset syns inte alls lika tydligt denna gång!

Return to “Bilder”