Svanen Pilen Delfinen och Lyran Vintergatan - Martin Johanss

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

Svanen Pilen Delfinen och Lyran Vintergatan - Martin Johanss

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Svanen Pilen Delfinen och Lyran Vintergatan
Exponering: 30*13sec ISO6400
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D

Kommentar: Eftersom lördagsnatten var så fin och vintergatan syntes ganska tydligt under de visuella observationerna så bestämde jag mig för att försöka avbilda Svanen och området däromkring under söndagsnatten. Denna gången hade jag förberett mig lite och planerat vad som skulle komma med, vilket gav en mer kontrollerad fotografering. Högra vingen föll dock bort i croppningen av bilden som ändå var rätt hård då ytterstjärnorna fallit offer för bländaröppning 3.5.

Natten bjöd på två stjärnfall från stora Björnen och behaglig temperatur. Det bästa avslutet på passet är att lägga ut en filt på backen och bara strossa runt med kikaren, nu när vädret ännu tillåter.

Stackad orginalfil https://minfil.org/Q7qdjdbeb6/2015.08-0 ... verage.tif

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: Svanen Pilen Delfinen och Lyran Vintergatan - Martin Joh

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Härligt med vidvinkliga bilder, det blir sådant djup i bilderna.

Din bild är mycket lik den jag tog dagarna innan Perseid maximum. Använde en fisheye på 16 med fullformat, så täckte nära hela himlen. Mina inställningar var f4, 30 sekunder och iso800 fast på kamera stativ. Jag är lite fundersam över ditt höga isotal, tycker du att du får det bättre med den inställningen? Det borde bli sämre dynamik jämfört med kanske 1600iso och att man i bearbetning sträcker ut bilden över hela området. Informationen borde finnas där även med iso1600 men med skillnaden att man inte reducerar dynamiken.

Har man en kamera med högt brus är det bra med höga isotal så man får upp nivån på bilden över utläsningsbruset, men din kamera skall ju inte vara speciellt brusig. Sony har nog idag bättre egenskaper så man kan ligga på låga isotal och utnyttja hela dynamiken, men i praktiken är skillnanden liten mot Canons lite äldre teknik.

Hur har du ställt in din kamera, 12 eller 14 bit? Min gamling har endast 12 bit så har inte kunnat göra sådana test, fast enligt många test tycks det inte spela så stor roll då 14 bit inte riktigt klarar av det. Som vanligt man får prova o testa för sitt eget system vad man får ut mest av.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag brände på med högt ISO då jag kunde endast exponera 13 sekunder innan stjärnorna började dra ut. Tänkte att om jag använde ISO 1600 så skulle inte mycket ljus från vintergatan komma med. Mitt objektiv går bara ner till 18mm vilket jag använde i det här fallet och ca 25% av bilderna togs med ett bländarsteg nedbländat för att minska på wingbatsen :S , men jag skulle kanske ha gått ner i ISO istället. Sedan måste jag erkänna att jag var oerhört feg denna gången i redigeringen då jag inte ville få fram för mycket brus och konstigheter. Hittar inte din bild här på Astronet, har du den på hemsidan?

Angående 12-14bit så hittade jag inte någon sådan inställning trots att jag gick igenom alla möjligheter en kväll för någon vecka sedan. Ska kika lite i manualen, det kanske står där, det vore onekligen roligt att se om det går och vilka effekter det kan ge.
Nu ska jag ut och se om jag ser något kometdamm farandes österifrån.

Ha en fin meteorskådning!

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jag vet inte om alla DSLR kameror går att ställa om mellan 12 och 14 bitar, men när jag läste på Clarkvisions hemsida lät det som om det var vanligt. Canon kanske har något konstigt namn i menyerna för det. Min gamla kamera behöver jag inte bekymra mig för det, den är konstant 12 bitar.

Här finns alla Perseid bilderna från den 8 augusti:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/my- ... -2015.html

Ganska mycket moln drog in men blev ganska effektfullt.

Körde igång nu ikväll igen med Perseid jakt, men från balkongen och det är nog lite för ljust och mycket moln är det för att bli något användbart från det. Men med lite tur så kanske något fastnar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”