Vega - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Vega - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vega
Exponering: 12x4 sec ISO6400
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Test av stationär korttidsfotografering vs "dithering". Egentligen är denna form av astrofoto inget att fördjupa sig i men jag ville ändå testa för att veta. Den första delbilden är tagen från ett tripodstativ utan några förändringar gjorda under förloppet. När den andra bilden togs så flyttade jag ett inpasseringskort under stativets ben mellan varje exponering. På så vis kunde jag åstadkomma en någorlunda balanserad förskjutning i bildfältet (gjort på en gräsmatta). Bilderna stackades i DSS med Mosaic för Result och Average för Light. Slutmodifiering i FITSWORK är näst intill lika för båda bilderna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Vega - Martin Johansson

Post by Martin F »

Mycket intressant! Precis det där fula linjemönstret i bruset har jag haft problem med. Blev ju enormt mycket bättre med dithering! Kommer att köra det i fortsättningen! Tack för ett bra test!


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vega - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Det gjorde ju stor skillnad, sådan förändring brukar jag inte se på mina bilder där jag gör dithering. Tydligen väldigt effektivt i ditt fall med korta exponeringar. Kul och häftig metod du hade för att förflytta kameran! Det är ju genom att testa ut och träna på "omöjliga" bilder som man får fram teknik på hur man gör det på långtidsexponerignar där kanske inte alltid skillnanderna blir så tydliga att man vet om man hittat den rätta avägningen mellan oilka metoder. Kul att experimentera också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Vega - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

AstroFriend wrote:Hej Martin!
Det gjorde ju stor skillnad, sådan förändring brukar jag inte se på mina bilder där jag gör dithering. Tydligen väldigt effektivt i ditt fall med korta exponeringar. Kul och häftig metod du hade för att förflytta kameran! Det är ju genom att testa ut och träna på "omöjliga" bilder som man får fram teknik på hur man gör det på långtidsexponerignar där kanske inte alltid skillnanderna blir så tydliga att man vet om man hittat den rätta avägningen mellan oilka metoder. Kul att experimentera också.

/Lars
Hej Lars,

Visst var det roligt med utfallet?
Jag blev lika förvånad över resultatet då jag absolut inte hade förväntat mig sådan effekt. Anledningen till att du erfar mindre skillnad i dina bilder är enligt min gissning att den dithering som du genomför är mycket subtilare i x och y led än vad min var. Huvudskillnaden borde dock vara att du följer himlen med montering medan detta test var utan tracking då detta fenomen uppstår bara vid sådan astrofotografering. Har du möjlighet att rotera bildfältet när du gör dithering, eller förflyttas det endast i x och y led?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vega - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Nej roteringar kan jag inte göra så det var en specialare du hade!

Jag gör mycket små förflyttningar, gör jag större tar det för lång tid för trackingen att stabilisera sig igen. Finns alltid många saker att ta hänsyn till. Har inte riktigt koll dock på hur stora förflyttningarna är, men ser vid stackningen att stjärnorna flyttat sig kanske 10 till 20 pixlar runt en ref punkt. Med tidigare versioner av program var det lite lättare att ha kontroll över det, men fungerar bra i regel. Det är APT och PHD2 som jag använder ihop med EQMOD och en EQ6 montering. Just nu är det isärplockat då jag modifierar adaptrarna mellan kamera och teleskop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vega - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin.

Såg den här artickeln. Kanske där finns några tips för dig.

http://www.skyandtelescope.com/astronom ... lr-camera/

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”