NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC (polariserat ljus)
Exponering: 1s @ f/4
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: AF Nikkor 50/1.8 D
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: En bild från nattens skådande av de vackra NLC molnen uppenbarade sig på himlen. Jag hoppas att fler av oss fick se molnen.

Nebländat från f/1,8 till f/4 med polarisations filter från B&W.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by Jonas »

Lite kul när man jämför din och Isas bild (som är nästan identiska).
Polfiltret har gjort att du får med betydligt fler detaljer.
Jag har letat upp mina gamla filter och ska själv testa när tillfälle ges.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by Rommen »

Hade velat se vs bilder på samma motiv.
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC (polariserat ljus) - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Jonas - Jag har 50 mm brännvidd än Isas 24 mm så jag kommer lite "närmare" molnen (trots cropfactor) och då är det oxå lättare att fånga fler detaljer. Dessutom har jag ISO400 istället för ISO1600 vilket innebär lägre brus i bilden vilket oxå ger tydligare detaljer. Jag gillar egentligen inte att jämföra på detta sätt och jag tycker Isas bild är jättefin och har en helt annan komposition än min. Jag tycker dessutom att det är kul och lite spännande att få se bilder på hur det ser ut i storstäderna på natten då jag levt utan gatubelysning ute på landet i glesbygd i hela mitt liv. Jag är alltid fascinerad av hur staden ser ut när man åker E4an över Essingeöarna kvällstid/nattetid på väg hem från någon tjänsteresa.

Rommen - Jag har bilder där jag vridit polfiltret 90 grader men det är nästan omöjligt att hitta de efteråt då jag tagit en mängd olika exponeringar och inställningar och jag har svårt att sålla ut exakt de bilderna men jag ska göra ett försök. Dessutom så massbehandlar jag först alla bilderna med samma inställning i Lightroom 5. Jag var rätt så stressad vid tillfället oxå pga av att det drog förbi mörka molnslöjor titt som tätt så jag skyndade mig på så snabbt som möjligt att få med NLC-molnen då jag oxå såg att de avtog ganska så snabbt. Jag ska ta en titt på de obehandlade NEFarna i ViewNX för att se om det går att se de tydligare vilka som har 90 graders polarisationsskillnad.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”