Jag satte i ett 24 mm Baader Hyperion och riktade teleskopet mot Polstjärnan som jag hittade efter en stunds letande. Rödpunktsiktet visade fullständigt fel så jag fick skruva en del på det innan allt stämde. Polstjärnan syntes fint och även den lilla Polaris B. Därefter siktade jag in mig mellan de nedre stjärnorna i Lyran och där hittade jag Ringnebulosan M57 som syntes blek men tydlig. Satt och studerade den en liten stund varefter jag svängde teleskopet mot Herkules, siktade mot M13s position och hittade denna ljusstarka klotformiga stjärnhop direkt. Den var också rätt blek men det var inget annat att vänta sig.
Några saker kunde jag konstatera:
* Rödpunktsiktet som följde med som originalsikte är inte speciellt bra annat än som instrument för att grovrikta teleskopet.
* Ströljus från gatlyktor i närheten (högtrycksnatrium) störde observationerna ganska kraftigt eftersom detta är en "truss tube" och alltså är öppen runt om.
Efter denna observation har jag:
* Flyttat rödpunktsiktet och på dess ursprungliga plats satt en 8x50 RACI (Right Angle Correct Image) optisk sökare samt justerat in båda siktena mot avlägsna trädtoppar. Jag tror att de kommer att komplettera varandra på ett bra sätt.
* Markerat mitten av primärspegeln med hjälp av en märkpenna. Det underlättar kollimeringen.
* Numrerat de fyra dubbelstängerna som man monterar i spegellådan för att hålla ringen med sekundärspegeln och fokuseraren. Förmodligen kommer det att öka "repeterbarheten" i kollimeringen en smula.
Jag tänker dessutom kila fast rödpunktsiktet bättre eftersom det sitter och vickar en aning, samt tillverka en mörk kappa att sätta runt teleskopet för att avskärma störande ljus.
Det skall bli mycket spännande att testa teleskopet på ett seriösare vis senare.
/Torbjörn