Ny bild i galleriet Objekt: Solen Exponering: 30% av 750 frames Fotograf: Martin Johansson Teleskop: Skywatcher 150/750 Kamera: Canon 600D Kommentar: Testade att avbilda solen genom att filma en kortare sekvens.
Jag körde med 2X China Barlow den gången. Under visuell observation hade jag riktigt bra skärpa men under fotograferingen så försvann den på något vänster.
Hej Martin.
Ögat är fanrastiskt bra att fånga upp detaljer i en orolig bild. Har man en kamera som är känslig för ir kan det vara så att optiken ej klarar att fokusera alla våglängder samtidigt. I ditt fall har du ju spegelteleskop och en dslr som har irblockfilter. Kanske fokusproblem eller att du inte lyckas filtrera ut skarpa bilderna med programmet. Är alla färgkanalerna oskarpa?
Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!
Jag tror att jag inte lyckades med fokus så bra den gången. Ställde in fokus via displayen på kameran direkt i videoläget. Skulle ha gått över till bildläge för använda mig av 10X förstoringen som finns i liveview där. Nästa gång ska jag lägga mer energi på fokuseringen.
Hej Martin!
Ja fokuseringen är svår, märker nu när jag byggt mig en avancerat motorfokuserare vad det varierar med temperaturen. Borde bli ännu större problem med de fokallängder du arbetar med. Kolla någon tråd som Stoffe skrev om planet fokusering/filmning. Han får hela tiden live arbeta med fokusen för att få det rätt.
/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!