NLC och norrsken? - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

NLC och norrsken? - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC och norrsken?
Exponering: 20s
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 14mm f/2.8
Kamera: Canon 60D
Kommentar: Tog detta panorama i natt i Kalmar vid 00:22. De nattlysande molnen fans där rätt lågt i horisonten delvis dolda av molnen. Men jag fick även med en färgskiftning som man skulle kunna tolka som norrsken. KP ikväll har legat runt 4-4.6 och jag har fotat norrsken med KP lägre än 4 tidigare här nerifrån.

Alla färger står på 0 i LR, likaså mättnad och lyster.


Kan det vara ett norrsken som letat sig ner eller är det airglow och andra ljusföroreningar som spelat kameran ett spratt?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: NLC och norrsken? - Jörgen Tannerstedt

Post by Nokturner »

Tycker att den violetta färgskiftningen vid horisonten i mitten av bild typiskt har den färg som ett norrskens övre regioner kan ha. Samtidigt verkar det vara så ljust att bara enstaka starkare stjärnor syns i bild och tycker detta talar mot norrsken. Det tycks mig också som att det violetta är kopplat till molnslöjor i detta område, men detta behöver ju i sig inte utesluta norrsken.

Kollade in IRF:s kurvor från deras magnetometer i Kiruna. 00:22 i natt var det norrskensaktivitet i vardande, men egentligen tycker jag att kurvorna vid denna tidpunkt inte tyder på uppflammande norrsken på himlen. Däremot vid halvfemtiden (kurvorna är ju UTC och vi har lokal sommartid) blev det fart på magnetometern och norrsken borde synts om det varit mörkt.

Med detta sagt kan jag varken dementera eller bekräfta om det är norrsken :-)

I vilket fall är det en tjusig bild med fina färgskiftningar och moln!

Return to “Bilder”