Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Konjunktion Jupiter-Venus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Teleskopet med en 2,5x Powermate var monterat på en alt-azimutal montering så jag lät planeterna i tur och ordning driva igenom synfältet medan jag fotograferade.
Det blev 500 frames för ljusstarka Venus men bara 100 för Jupiter men det räckte för att få fram fasen respektive ekvatorialbanden. Jupiters månarvar tyvärr för svaga för att komma med.
Fotograferade på en altitud av endast 2°.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn
spamtest: JA

Re: Konjunktion Jupiter-Venus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

En trevlig bild av konjunktionen. Jag var själv nyss ute och tittade på dem, de passade fint i ett 25 mm Plössl i min 102 mm Maksutov :) Det är verkligen inte vanligt att man kan få med två planeter i teleskopets synfält.

Venus var skarp och Jupiters bandning var rätt tydlig.

Efteråt tittade jag även på Saturnus som syntes ganska skarp med bandning och Cassinidelningen synlig.

/Torbjörn
stoffe

Post by stoffe »

Jättefin komposition Peter! Vad kul att få se båda planeterna i samma synfält och dessutom ungefär lika ljusstarka i din bild så blir det mycket lättare att se om den ena ser större ut än den andra. Venus ser större ut än tidigare i vår om man jämför med Jupiter?

Blev det rekordlåg altitud för planetfoto?

Bra jobbat :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R

Post by Peter R »

Tackar :D

Christoffer: Grattis till din fina Jupiterbild på omslaget till Telescopium.
Jo, det stämmer att Venus har vuxit. Från 16¨senast jag fotograferade planeten den 26 april till det dubbla idag.
Men det här är inte rekord i lågsniffande planeter utan det tog jag i november 2013 då Venus låg på -0°17' dvs en bra bit under horisonten
http://astronet.se/view_image.php?id=2930&mode=large

/*Peter R
stoffe

Post by stoffe »

Tack så mycket! Det var jättekul att den blev publicerad där, jag har tänkt att jag ska derotera hela den kvällen och försöka göra en 2x resampling eller möjligtvis drizzle på samma sätt som jag gjorde med min Venus som jag tog i IR den 17 april.
http://www.astronet.se/view_image.php?i ... 14&filter=
För att kunna förbättra mina resultat, men det rätt så krävande i och med att det blir en omstackning av allt men samtidigt kul om det blir en förbättring, man lär sig alltid något mer med tiden :good:

Oj jag har nog enbart observerat solnedgångar visuellt utan hjälpmedel som haft negativ horisont, det där var verkligen en imponerande kväll där du fångat alla planeterna! Speciellt Venus 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”