M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Bilder från galleriet
Post Reply
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Ny bild i galleriet
Objekt: M4 mm Rho Ophiuchi
Exponering: 40*12sek
Fotograf: Rune Stjernström
Teleskop: Sigma 85mm f/4
Kamera: EOS 60Da
Kommentar: Fotat i Vasiliki, Lefkada Grekland på segel/windsurfing semester.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by stoffe »

Detta objekt ser man inte så ofta här på Astronet, kul att du fått mobila astrofotoprylar med dig. Bilden skulle må bra av justerad färgbalans och darks + flats. Det är sånt du kan göra i efterhand. Sen tror jag ett litet trackingfel smugit sig in oxå? Vad har du för montering med dig?

Kul att du oxå Vindsurfar, vad kör ni med för segelstorlek nere på Lefkada? Är det vindsäkert? När jag reste till Rodhos för några år sedan så var det mycket 5,3 kvm segling och surfa blev det varje dag. Mycket vindsäkert fram till några veckor efter midsommar :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by Timaoes »

Tjusigt foto! Och kul att det finns fler vindsurfande amatörastronomer. :-) Själv drar jag till Naxos på lördag med både teleskop och hängsele i packningen.

Johan
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Körde med segel mellan 4.2 - 5.7 m², det brukar blåsa mellan 10-20 m/s på eftermiddagarna ner i Vasiliki (gillar man plattvatten och mycket vind är detta ett av Europas toppställen).Det ligger längst söder ut i en vik på ön Lefkas, när sen vindarna trycks ner från de höga bergen på sidorna från ca 14:30 fylls hela viken av windsurfare. http://www.clubvass.com/

Körde max bländare på objektivet f/1.4 och lite högt ISO (3200). Vräkte sen på lite mycket på färgerna kanske. Använde en nyinköpt SkyTracker Ioptron och hade aningen bättre tracking dagen efter (men DeepSkyStacker valde övervägande bilder från 21:a).

Siktade in mig på objekt som inte syns så bra hemma, även om de inte ligger så högt över horisonten från 38° heller. Lägger nog ut någon bild på vintergatan och en på Lagun/Triffid/Omega/(Örn) nebulosorna senare. i slutet av veckan blev månen större och större samt var uppe längre. Fick några foton på Jupiter och Venus möte också samt Saturnus syntes bra vid Skorpionen på kvällarna.
Attachments
Segling.JPG
Segling.JPG (147.3 KiB) Viewed 3596 times
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by timokarhula »

Om ni gillar vindsurfande och astronomi så varför inte kombinera dem på det ultimata sättet? Besök mitt sommarhus i Geraldton i Western Australia! :) Geraldton är världsberömd för sin windsurfing (kallas både för "Sun city" och "Windy city") och har även unikt mörk natthimmel, tro mig. Trots 40-gradig värme på sommaren (januari-februari) så svalkar "Dr Sea-breeze" dig. :good:

http://www.surfsailaustralia.com.au/vie ... indsurfing

T.ex. klothopen NGC6144 intill Antares på din bild syns med 18x50-kikare från min bakgård.

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by AstroFriend »

Hmm... Australien och vindsurfing, eh.. har ni möjligen sett filmen Hajen? Man behöver två armar i behåll för att manövrera ett teleskop.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by stoffe »

timokarhula wrote:Om ni gillar vindsurfande och astronomi så varför inte kombinera dem på det ultimata sättet? Besök mitt sommarhus i Geraldton i Western Australia! :) Geraldton är världsberömd för sin windsurfing (kallas både för "Sun city" och "Windy city") och har även unikt mörk natthimmel, tro mig. Trots 40-gradig värme på sommaren (januari-februari) så svalkar "Dr Sea-breeze" dig. :good:

http://www.surfsailaustralia.com.au/vie ... indsurfing

T.ex. klothopen NGC6144 intill Antares på din bild syns med 18x50-kikare från min bakgård.

/Timo K
Jag har tänkt den tanken många gånger Timo med ditt sommarhus. Jag skulle väldigt gärna vilja åka ner dit för att se en ny världsdel, vindsurfa och upptäcka den södra stjärnhimlen. Nu när vi är ett gäng amatörastronmer som har dessa intressen kombinerat så varför inte åka iväg ett gäng? Det skulle vara väldigt roligt :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
RuneS
Posts: 49
Joined: 2013-08-22 12:52:08
spamtest: JA

Re: M4 mm Rho Ophiuchi - Rune Stjernström

Post by RuneS »

Vem kan säga nej till kanon Windsurfing på dagen samt södra korset och magellanska moln på kvällen? AstroFriend: i värsta fall får man skaffa ett röststyrt instrument?

Return to “Bilder”