Venus 17 april IR 12-bit - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Venus 17 april IR 12-bit - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus 17 april IR 12-bit
Exponering: 150 s @ ca 5000 bilder
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: En bild från arkivet, jag tyckte det var dags att publicera en av mina bästa IR-bilder någonsin som jag tagit på Venus. Kamera inställningar. 50 gain 8000 mm fokallängd Sampling 0.10 bågsekunder/pixel 5x powermate 12-bit läge med manuell guidening Stackad i Autostakkert2 med 2x resampling vilket i praktiken innebär dubbla samplingen. Vidare har jag lyft bilden i Registax 6 med wavelets och skärpt den ytterst lite med smart sharpen i PS CS6 samt beskurit den. Själv tycker jag att det blev kul att den blev så stor och skarp.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Re: Venus 17 april IR 12-bit - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Riktigt tjusigt! Jag var nyss ute och observerade Venus och den har vuxit till sig. Roade mig med att dra upp riktigt hög förstoring...

Intressant bild i IR, själv fotar jag mest med violett filter+IR-block och annars brukar UV-pass vara bra (men det har jag aldrig testat).

/Torbjörn
stoffe

Post by stoffe »

Tack Torbjörn, jag ska oxå göra ett förtydligande. Jag fotar även UV-pass men det gör jag som en separat bildserie som jag sedan lägger ihop. Detta är enbart IR bara för att det blev så bra resultat som jag vill visa upp. Bilden är tagen med ett IR742 filter i fall någon undrar. 8)
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
stoffe

Post by stoffe »

Ett tillägg :!: Bildskalan som bilden är publicerad i motsvarar f/80 med ett 8" teleskop. Dvs 0,05 bågsekunder/pixel :good:
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Christoffer!
Det var en lyckad bild på Venus, det syns att du tar i ordentligt på pixelskalan, inga taggiga effekter efter pixlar man kan se ibland. Hur blir det när du jämför med bilder tagna i uv, får du fram detaljerna då ur molnen då vid samma tillfälle? Till ex. den här bilden om du nu tog den i uv vid det tillfället.

Det skall verkligen bli kul att se den dag Mars står rätt till och om du försöker dig på den. Eller varför inte den mer vardagliga månen. Kommer inte ihåg att jag sett att du tagit någon bild av månen med den här uppställningen, eller har jag missat det?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Hej

Tack, ja det var kul att dra på ordentligt i spakarna. Det är kul när Venus blir så stor. Man får tänka lite utanför ramen när det gäller planetfoto, det är bland annat det som gör det så kul. Bildskalan kanske till och med är rekord här på Astronet? Jag har inte sett någon som varit nere på 0,05 bågsekunder/pixel. Dock är det inte riktigt sant eftersom jag samplat upp 0,10 båg/pix vid fototillfället och i efterhand gjort en resampling på 2x vilket görs direkt i stackningen.

Jag har inte riktigt blivit helt nöjd med de UV bilder jag tagit på Venus. Men jag ska byta plats på mina två filter i hållaren och se om det blir mindre läckage. Jag måste tillverka några tunna specialshims i plast för att det ska vara möjligt. Just nu är kameran dessutom utlånad till Uppsala Universitet för de ska se om den är lämplig för meteorprojektet som även skrivits om här på forumet tidigare. Jag har UV-bilder till denna bild, de är redan publicerade på Astronet sedan tidigare. Men jag hade inte publicerat denna skarpa fina IR-bild ensam vilket jag tyckte var dags nu. Denna bild som jag länkar till här under är tagen lite senare samma kväll
http://www.astronet.se/view_image.php?id=3804

Det ska bli kul att fota alla planeterna inklusive mars när de står bra till på himlen, månen och solen har jag inte fotat speciellt mycket och tycker själva stackningsprocessen blir svårare och annorlunda. Jag är väl ovan vid det helt enkelt. Men det kommer ska du se :good:

Return to “Bilder”