Ljusstark meteor över södra Sverige

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Ljusstark meteor över södra Sverige

Post by stempels »

Tidigt morgon kring kl 01 den 21 maj gick det en ljusstark meteor över södra Sverige, och den sågs av flera ögonvittnen i Norge och Danmark. Den ha haft svans och visat uppsplittring. Med kamerabilder gick det att triangulera den, vilket visar att den gick nästan rakt över Jönköping.

Men, inga rapporter alls från Sverige, trots klar väder.

Mer info (bilder och spår) här: http://www.astro.uu.se/meteorwiki/FirstResults
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusstark meteor över södra Sverige

Post by ThomasK »

Jag tror jag såg meteoren. Vid den tiden var jag ute för att fota epsilon Aurigae. Jag var på mitt fotoställe 00:30 (svensk sommartid), himmeln var klar förutom ett moln som pekade ett retsamt finger just över Kusken. Det var helt lungt så molnet rörde sig knappt. Efter en halvtimme hade det äntligen flyttat på sig så jag kunde börja fota. Ungefär vid den tiden ser jag ett ljussken i ögonvrån. Jag noterade inte tiden och vilken bana den hade över himmeln, men den såg inte ut som en vanlig meteor. Mera som en fyrverkeriraket, som jag minns det var den grönaktig i färgen, hade en utbredd yta och det kom gnistor ifrån den. Den for också ovanligt långsamt över himmeln jämfört med de flesta meteorer. Det var lungt och stilla och inget ljud hördes från den.
Thomas Karlsson
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Ljusstark meteor över södra Sverige

Post by staffastro »

Kul detta! Jag var ute och försökte ta bilder av komet Lovejoy (besvärligt nära himmelspolen). Såg plötsligt en mkt stark bolid som dock sett från mig genast försvann 'neråt' (norr) bakom vårt hus, så jag hann bara uppfatta att den var ovanligt ljusstark. Sedan visade det sig att den faktiskt passerat synfältet i en 1000mm reflektor!! Bild finns på staffastro.wordpress.com, men ska lägga upp den här också.
Staffan S-m

Return to “Observationer”