Ett försök att obsa djuprymd 20 maj

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Ett försök att obsa djuprymd 20 maj

Post by Torbjörn »

Igår kväll gjorde jag ett överoptimistiskt försök att obsa djuprymden från västra Orust. Jag åkte ut så att jag var framme ca 22.30 lokal tid och satte upp C8:an för att om möjligt observera objekt i Skyttens stjärnbild. På vägen dit såg jag månskäran en bit över horisonten.

Jag började med att ta en titt på Jupiter som såg ganska fin ut med en månskugga på planeten och på Venus som visade ungefär halv fas.

00.25 lokal tid tittade jag på M10 och M12 i Ormbäraren som såg svaga ut. M14 var också svag.
M13 och M92 i Herkules så fina men bleka ut.
M5 i Ormen var också fin men blek.
M16 i Ormen, stjärnhopen var synlig men ingen nebulositet.
M18 i Skytten, blek öppen stjärnhop.
M23 i Skytten, blek men hyfsat tydlig.
M80 i Skorpionen syntes ganska hyfsat
M57 i Lyran såg faktiskt ganska fin ut.
NGC 6445 i Skytten, planetär nebulosa, syntes men inte speciellt bra.

Djuprymden bjöd med andra ord inte på några direkta sensationer. Det som går någorlunda bra att observera nu är starka Messierobjekt som ligger relativt högt upp på himlen. Att leta efter Herschel 400-objekt i Skytten kunde jag bara glömma (fast jag såg i alla fall ett: NGC 6445 :D )

Kvällens stora behållning var däremot Saturnus som var riktigt fin när den närmade sig söder och var som högst. Den var relativt stabil och jag betraktade den länge i binoviewer i ca 170X förstoring. Cassinidelningen syntes tydligt och faktiskt ganska bra och jag kunde se fyra månar som jag identifierade när jag kom hem med hjälp av ett interaktivt program på Sky & Telescopes hemsida. Det var Titan, Rhea, Dione och Tethys. En väldigt vacker syn!

Nu tror jag att djuprymden får ligga på is fram till augusti!

/Torbjörn :)
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Ett försök att obsa djuprymd 20 maj

Post by bjosch »

Vad har du för okular till din binoviewer ? Hade själv Baaders version samt två 17mm Hyperion. När jag ställde in dioptrin
så kändes det som det blev två bilder med olika avstånd. Fick aldrig till det så jag gav upp. Annars är jag mycket förtjust i att obsa och mina teleskop köptes med tanke på det. Tror att man behöver det för att inte glömma bort vad det var som fick en intresserad från första början. Har vid några få tillfällen med extremt bra seeing studerat Jupiter och Saturnus i 587 ggr förstoring (2350 mm brännvidd Hyperion 10 mm samt powermate2.5 ggr) och tydligt sett röda fläcken och detaljer i ringdelningarna, och det är verkligen höjdpunkter man inte glömmer. Hur är det på västkusten, man föreställer sig många nätter med hög luftfuktighet, är det något ni får brottas med ?

Mvh Björn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ett försök att obsa djuprymd 20 maj

Post by Torbjörn »

Jag använder tre olika okularpar till bioviewern:
2 st 25 mm Celestron E-lux Plössl
2 st 15 mm HR Planetary
2 st 12 mm Celestron X-Cel LX

Har inte haft några problem med binoviewern som är en Baader maxbright men problem kan ju bero på att det är någon skillnad på okularen, olika tillverkningsserier t ex, eller att man rent fysiskt har svårt att få ihop två bilder i hög förstoring. Det är individuellt.

På kusten kan det vara fuktigt så man får vara redo med dagghuv, 12V hårtork och värmeband...

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ett försök att obsa djuprymd 20 maj

Post by timokarhula »

Hej Torbjörn. Tack för observationsrapporten! Att observera djuprymd från Virsbo den 20 maj skulle vara ganska lönlöst. Man ser bara de ljusaste objekten i teleskop. Jag har aldrig sett M-objekt i Skytten i maj (från Sverige) men jag har inte försökt. Det är dock lätt att jämföra dina förhållanden mot mina när man vet våra latituder där vi observerar. Orust ligger 1.7 grader söder om Virsbo och dina observationer den 20 maj motsvarar exakt mina den 12 maj med avseende på solens största djup under horisonten. Bara några gånger har jag härifrån gjort lite krävande obsar kring det datumet tidigare år. Med min Celestron-8 obsade jag två grupper av galaxer i Jakthundarna den 9 maj 1993. Dessa var NGC5353, NGC5354, NGC5350 och NGC5371 samt NGC5313 och NGC5326. Då var gränsmagnituden i zenit ca 5.5 trots att gibbousmånen hade gått upp. En kanske större "bedrift" var att jag upptäckte (personligen såg för första gången) den svåra klotformiga stjärnhopen NGC5466 i Björnvaktaren så pass sent som den 15 maj 1982 med min Celestron-8. Att se ljussvagare DS-objekt med liknande instrument under likadana omständigheter är svårt utan GoTo.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Ett försök att obsa djuprymd 20 maj

Post by Torbjörn »

Hej Timo.
Säsongen för djuprymden känns i princip slut. Möjligen kommer jag att roa mig med att titta på sånt som M57 och M13 hemifrån men det är inte mycket mening med utflykter till (o)mörka ställen...man kan ju experimentera lite med filter och hög förstoring. Det var mycket roligare med Saturnus och om det blir fint ikväll är det kanske läge att fota Venus och titta på Saturnus igen.

Av de objekt du nämner har jag bara sett NGC 5466, från Rossö den 4 april förra året. Den kanske bästa kväll jag varit med om, jag såg 84 nya Herschel 400 objekt den kvällen!

Vad jag verkligen ser fram emot är däremot en fin kväll i augusti/september från västra Orust: Då kommer Skytten att gå ut över havet...och där är det mörkt ända ner till horisonten.

Jag mätte förresten mörkret på Orust den 20 maj, lokal tid:

00.15 18,50
00.45 19,17
01.00 19,31

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ett försök att obsa djuprymd 20 maj

Post by Katarina H »

Hej Torbjörn!

Intressant rapport, tack för den. Som en referens framöver faktiskt. Gjorde flera försök att skriva svar på detta inlägg när du skrev det först men arbetsgivaren har "uppgraderat" sin internet explorer så nu funkar inte mycket i den, tex skriva här... Har närapå total astronomisk avhållsamhet inkl astronet fram till det blir höst :)

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob

Return to “Observationer”