Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus 2015-05-08
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Den här bilden av Saturnus är tagen kl. 23.40 UT. Jag hade obsat Messierobjekt under kvällen och fick syn på Saturnus över trädtopparna. Ville inte missa tillfället så jag hämtade laptop och kamera. Det var inte precis några idealiska förhållanden. Planeten befann sig på endast 12 graders höjd och på grund av svag ljusstyrka fick jag gå ner till 7,5 fps och filma i ca 8 minuter för att få ihop 3600 bilder. Seeingen var däremot relativt bra med tanke på den låga höjden så visuellt såg den riktigt fin ut med 135 X förstoring. Det gick inte att få 100 % ordning på RGB så ringarna skiftar lite i olika färger men här är i alla fall Saturnus som den ser ut nu :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by AndreasW »

Hej,

Fin bild med tanke på omständigheterna (dvs den usla höjden på Saturnus). Gör du någon balansering av färgerna pga den låga höjden (vilken borde påverka färgerna ganska rejält antar jag)? Tog själv en sekvens på Saturnus förra helgen (inte särskilt lyckad dock) och min planet är helt gul. Den bifogade bilden är den färg man får direkt från kameran.

mvh

Andreas
Attachments
saturnus astronet.jpg
saturnus astronet.jpg (11.98 KiB) Viewed 4280 times
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ja hade min bild varit tagen på anständig höjd så hade den inte varit speciellt lyckad...

Jag balanserade färgen i IC Capture innan jag började filma. Det gjorde jag genom att justera röd och blå färg tills färghistogrammet hade samma nivå för röd, grön och blå. Har man funktionen i kameraprogrammet så är det lättare att göra det innan man börjar filma än att greja med det i efterhand. Det kan bli konstiga artefakter i bilden om man skall öka blått kraftigt t ex.

Du kan säkert fixa en del med färgbalans, färglagrens förskjutning och skärpan i den bild du visade.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by timokarhula »

Jag har en undring angående Saturnus utseende i låg förstoring. Natten mot lördagen kikade jag på Saturnus med 25x100-kikare och ringen syntes bra, dvs hela Saturnus med sin ring såg äggformad ut. Jag tyckte mig se svart himmel mellan ringen och Saturnus glob, dvs ringen såg ut som två "handtag". Jag har även sett denna detalj med 30x80, 20x100 Vixen, 20x80 och 18x50 Canon IS kikare under årtiondena. Är det verkligen möjligt att se himlen mellan klotet och ringen med så låg förstoring eller är det bara inbillning? :)

Beta Scorpii 1º.3 söder om Saturnus syntes som en vacker dubbelstjärna.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Intressant fråga: I hur låg förstoring kan man separera ringen från planeten och uppfatta luckan mellan?

Jag var igår ute med mitt lilla Galileoskop för att kolla detta. Det är en väldigt enkel men optiskt riktigt bra akromatisk refraktor, 50 mm apertur och 500 mm brännvidd:

Resultatet blev att ringarna separeras lätt från Saturnus med ett 15 mm okular (33X), ganska lätt med ett 20 mm okular (25X) och med svårighet med ett 25 mm. Alltså 20 X förstoring. Kul att testa!

25 mm okularet var ett enkelt Plössl-okular, Celestron E-lux.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by timokarhula »

Jättebra test! Då tror jag inte att observationen av en mörk bakgrundshimmel mellan Saturnus klot och ringen är en inbillning med låg förstoring. Med en enkel beräkning utifrån data från Astronomical Almanac är glappets storlek ("Inner edge of inner ring" är 0.6650 av ringens storaxeldiameter), dvs ca 6" under årets opposition. Att se en så tät dubbelstjärna med bara 20x förstoring är mycket svårt och därför tänkte jag ifall observationen alls är möjlig men mina och Torbjörns observationer stödjer faktum. Jag har sett svart himmel mellan ringen och globen även med Canon 18x50 IS kikare så jag undrar om det syns även med högkvalitativa kikare med 15x förstoring? Någon..? :)

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Det kan ju tänkas att sådant som separation av Saturnus ring från planeten på något sätt är "lättare" än att separera dubbelstjärnor även om avståndet är liknande. Har för mig att jag har läst något sådant om Cassinidelningen. Jag har tittat på Saturnus med 15x70-kikare på stativ i somras tror jag och vad jag minns så såg jag ett ovalt föremål och Titan men ingen separering mellan ring och planet. Nu är det dock ingen jättedyr kikare, så Galileoskopet är nog skarpare misstänker jag. Å andra sidan betalade jag bara 300 kr för Galileoskopet :D

/Torbjörn
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by Magnus Nyborg »

Torbjörn wrote:Ja hade min bild varit tagen på anständig höjd så hade den inte varit speciellt lyckad...

Jag balanserade färgen i IC Capture innan jag började filma. Det gjorde jag genom att justera röd och blå färg tills färghistogrammet hade samma nivå för röd, grön och blå. Har man funktionen i kameraprogrammet så är det lättare att göra det innan man börjar filma än att greja med det i efterhand. Det kan bli konstiga artefakter i bilden om man skall öka blått kraftigt t ex.

Du kan säkert fixa en del med färgbalans, färglagrens förskjutning och skärpan i den bild du visade.

/Torbjörn :)
Har du funderat på att skaffa följande?

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... ction.html

Objekt under 30-40 grader altitud tjänar på denna (ca 1" separation av spektra), och under 15-20 grader altitud (mer än 2" separation) bör den göra stor skillnad. Jag kollar på denna själv, inför framtiden.

mvh,
Magnus
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by timokarhula »

Torbjörn wrote:Det kan ju tänkas att sådant som separation av Saturnus ring från planeten på något sätt är "lättare" än att separera dubbelstjärnor även om avståndet är liknande. Har för mig att jag har läst något sådant om Cassinidelningen.
/Torbjörn
Du har helt rätt angående jämförelsen. Förmågan att kunna separera en viss tät dubbelstjärna är inte samma sak som att se en lika liten detalj på en planetyta. Jag har för mig att bredden av Cassinis delning är bara några hundradels bågsekunder, men ändå kan delningen skönjas med små amatörteleskop! Eventuellt är det samma orsak som utgör "handtagsfenomenet" på Saturnus?

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Magnus: Jo jag har funderat på en dispersionskorrektor men jag har ännu inte hört några rapporter om hur bra den är. Det är ju även andra problem med planeterna när de står lågt och dålig seeing är det värsta problemet. Färgdispersionen kan man till stor del fixa till i bildbehandlingen men seeingen är det inte mycket att göra åt så ofta tittar man ju visuellt med lägre förstoring och då blir inte dispersionen så påtaglig.

@ Timo: Jo jag tror att det kan vara något liknande "Cassinifenomenet". Situationen med kontrast/ljusstyrka och annat är ju inte densamma som vid dubbelstjärnor. I det här fallet så är det dessutom en förstoring som är hög för kikare men låg för teleskop, jag fick ta till min minsta tub.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus 2015-05-08 - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Timo: Jag var ute och observerade Saturnus igår och efter att jag burit in teleskopet satte jag upp 15x70-kikaren på stativ för att ta en ordentlig titt på vad man kunde se. Liksom förra gången så såg jag ett ovalt föremål och Titan. Jag kunde inte urskilja ringarna från planeten. Nu är det inte någon kikare av superduperkvalitet även om jag tycker om den och använder den flitigt, så man skall väl inte utesluta att någon med en toppkikare och skarp syn kan separera planet och ring vid 15X. Det blir dock riktigt svårt.

/Torbjörn :)

Return to “Bilder”