Jag var för ett par veckor sedan i Marsa Alam, Egypten.
Varje kväll var det stjärnklart, trots det syntes aldrig månen, vare sig hel, halv eller något däremellan.
Hur kommer det sig?
det finns i sig ingen anledning att månen inte skulle synas från Egypten.
Det hade naturligtvis hjälpt om du kunde vara mera precis och säga när du var där och vid vilka tider du var ute och försökte se månen.
Enda förklaringen jag kommer på är att du var där innan den 18:e april då det var nymåne (och solförmörkelse).
Då syntes månen bara tidigt på morgonen precis innan soluppgången och nära solen. Det är inte alltid man är uppe då, även om man vaknar nykter
Aha! Tack för det Peter! Jag var där 9-17:e april så det stämmer ju precis då! Det mörknade ganska snabbt där, vid 18.30 var det mörkt, jag gick efter middagen (runt 19.00) ut längs strandpromenaden och det var då jag saknade månen. Jag har nog aldrig tänkt på det här då jag befunnit mig i Sverige, har alltid trott att man (vid stjärnklart väder) kan se månen även om det är endast en liten skärva av den.
Ett enkelt sätt för dig att ha koll på månen (och planeter, stjärnor mm) är att tanka hem gratis programmet Stellarium på nätet. Du kan i inställningarna få in sverige och
sedan den stad du bor i . Den kan dessutom spola framåt och bakåt i tiden och du kan då se vart månen var förra månaden vid ett viss datum, eller för tusen år sedan om du är nyfiken. Själv kollade jag vilka planeter som var synliga när jag föddes (tror inte på astrologi, jag var bara nyfiken). Stellarium är ett utmärkt program och du kan lära dig hur de olika stjärnkonstellationerna ser ut och var på himlen de befinner sig. Jupiter, Venus, Mars och Saturnus blir ofta tagna för stjärnor av den oinvigde.
Inställningarna kan sättas så att lijer dras mellan de stjärnor som bildar en konstellation och på så vis göra det enkelt för en nybörjare att lära sig stjärnhimlen och mycket roligt. Kan även sättas i nightmode så du kan ha med dig lap-topen ut och se och jämföra.
Rekommenderas varmt.
Altså vissa dagar står den ju bakom jorden i förhållande till Sverige. Men då syns den ju dagtid isf nattetid.
Tänkte precis posta samma som Björn: Är du nyfiken kan du ladda ner ett gratisprogram, Stellarium, och där se hur himlen ser ut exakt från valfri plats på jorden, vid valfri tidpunkt. Då kan du knappa in tex Göteborg eller Egypten och sen söka på månen för att se vilket klockslag den går upp samt månfas. http://www.stellarium.org
Använder själv programmet för att planera fotosessioner eller observationer.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800. Uppsala Amatörastronomer:http://uaa.saaf.se/ “If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Ja, nästa gång är det nymåne den 18 maj och igen den 16 juni osv.
Dagana efter nymåne går det att se den som en skära på kvällshimmeln i väst efter solnedgången och så glider den längre och längre ifrån solen för varje dag samtidigt som fasen tilltar tills det är fullmåne. Då går den i regel upp i öst i stort sett samtidigt som solen går ner i väst.
Därefter får man vänta allt senare på natten för att se den komma upp, tills det är dags för ett nytt varv.
Och det gäller även för Göteborg.