Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet
Exponering: 10x3 minBin 2x2
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: Med en magnitud vid tillfället av ca 17.5. Är det ju inte direkt någon framträdande del av vårt solsystem
Ett försök till mosaik med tyvärr viss förvrängning. Vänstra bilden är från 2015-04-20 22:45:00 - 23:15:00 UTC
Högra bilden är från 2015-04-21 22:45:00 - 23:15:00 UTC


Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet - Jörgen Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen!
Vad spännande, är det din första dvärgplanet eller har du hållit på sedan länge med detta?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Det här är min andra plutoid jag postade två bilder på MakeMake för någon vecka sedan.

/Jörgen
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet - Jörgen Johansson

Post by AstroFriend »

Hej igen!
Kul du gör något annorlunda. Vad har du för mål, fota fler och hur många kan man räkna med vara möjliga att fota med din utrustning?

Eller du kanske tänkt följa ett fåtal över en längre tid?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Gränsmagnituden ligger på ca 20 med utrustningen och på platsen jag observerar från, skulle jag söka mig till mörkare platser kan man nog komma ned till ca 21. Så bland trans Neptun objekt är det nog Eris jag skall försöka mig på magnitud 19 under hösten. Pluton står lite för lågt från min latitud 59. Sedna är magnitud 21.5 så den är tyvärr utanför räckvidden. Annars är den förstås väldigt spännande med sin extremt excentriska bana (omloppstid 1200 år) som leder den till aphelium på 975AU (Pluto 48 AU)! Övriga trans neptun objekt är helt utanför min räckvid. Å andra sidan finns det ju många spännande asteroider att försöka fånga.

/Jörgen
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Haumea Plutoid, KBO, Dvärgplanet - Jörgen Johansson

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen mycket bra, tycker jag.

Det är så roligt och spännande att se bilder som inte följer mainstream, utan istället fångar en del av dessa lite udda och ovanliga objekt som finns på vår natthimmel. Man kan kanske jämföra med jordisk fotografering: bilder från Pisa behöver inte nödvändigtvis återge lutande tornet, sådana som skildrar människor och händelser i Pisas gränder och på marknadsplatser blir i regel mera spännande att betrakta.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Bilder”