Filament från jorden till månen - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Filament från jorden till månen
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Lunt LS80THa
Kamera: Point Grey Grasshopper 3
Kommentar: En bild från idag som visar det mäktiga filament som just nu syns på solen. Jag har lagt in en skalenlig version av jorden och månen och avståndet mellan dessa två. Som ni ser så är filamentet nästan lika långt som detta avstånd.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by bjosch »

Vilken fantastisk bild och ett härligt mjukt ljus som ramar in Solen (påminner som det där skimrande eftermiddagsljuset på sommaren). Vår lilla jord känns ganska bräcklig när man ser den storlek på energier som Solen alstrar. Tanken att man kan
mäta storleken på filamentet med ljusets hastighet, runt 1 sekund blir det väl, svindlar.
Mvh Björn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by Peter R »

Jättefin bild, jag gillar också den lite nya färgskalan och spännande att du har lyckats fånga detta enorma filament.
Grattis också till publiceringen på SpaceWeather :good:

1,3 sekunder tar ljuset för att vandra mellan Jorden och Månen.
När Apollo erans astronauter kontaktade Houston tog det alltid minst 2,6 sekunder innan de kunde förvänta sig ett svar :D

/*Peter R
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by bjosch »

Till mitt försvar så uppskattade jag Filamentet som något kortare än skalmodellen och gissade på runt en sekund, men mitt ögonmått är inte det bästa. Vad gäller Månen så tror jag att tiden varierar mellan c:a 1,2 - 1,35 sekunder under året,
men det är en häftig tanke att ett superhett plasmamoln sträcker sig från Jorden till Månen
mvh Björn :good:
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by Peter R »

Björn, det var inte heller menat som en rättelse på något vis utan den siffran har bara etsat sig fast sedan jag som barn såg månlandningen i direktsändning och reportrarna matade en med fakta i timmar i väntan på det stora ögonblicket. Då sög man upp allt så vissa av siffrorna kan jag än idag bättre än mitt eget personnummer :D

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by Hans Bengtsson »

Bilden ligger just nu även på förstasidan hos spaceweather.com:

http://spaceweather.com/

mvh
Hans Bengtsson
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by bjosch »

Hej Peter, jag tog verkligen inte illa upp, det var bara lite roligt att "gnabbas" lite. Det låter som vi är själsfränder, själv var jag 5 år den där sommaren 1969, och följde allt som hände från uppskjutningen 16 juli till landningen den 24:e. Allt sedan dess har jag varit fast i astronomins faktiskt outtömliga skattkammare. Det är dock först nu sen barnen lättat ur boet som jag har haft ekonomi att börja köpa "vuxenleksakerna" som jag drömt om sedan Apollo 11.
Jag har ändå haft nöjet att gå in på den här sidan och se dina och Görans fantastiskt fina bilder !!
Mvh Björn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by Peter R »

Grattis Göran, nu har Solen även gått upp på APOD :good:

Björn, du var nog ovanligt tidig om du endast var 5 år när du började intressera dig för rymdfart, jag var själv några år äldre.
Men då är vi åtminstone 2 som tror på att människan verkligen har satt sin fot på Månen och att det inte bara är iscensatt i en hollywood studio :D

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Post by gost »

Tackar. Det var ett av de största filament jag sett live och det var en otroligt vacker syn genom solteleskopet.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by timokarhula »

Grattis till APOD-bilden, Göran! Egentligen är nog filamentet större än så för vi ser väl den projicerad i djupled och verkliga längden överstiger jord-måne avståndet?

/Timo K
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Filament från jorden till månen - Göran Strand

Post by gost »

timokarhula wrote:Grattis till APOD-bilden, Göran! Egentligen är nog filamentet större än så för vi ser väl den projicerad i djupled och verkliga längden överstiger jord-måne avståndet?

Tack TImo. Ja det har jag också tänkt, man ser att filamentet böjer av uppåt.

Return to “Bilder”