Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter Rotation av GRS
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Som en uppföljare på förra årets "Voyager 3" projekt har vi i år startat ett internationellt samarbete i liten skala för att försöka visualisera GRS rotation i en serie bilder tagna under perioden 10-22 mars.
Vi är i stort sett samma gäng som förra året, Torbjörn Holmqvist, Johan Warell, Martin Högberg, Göran Strand, Daniel Sundström, Roger Utas och jag själv och så har Christoffer Svenske anslutit sig med sina fina bilder. Alla har dock inte lyckats ta några bilder under den begränsade perioden.
För att kunna täcka in Jupiter så ofta som möjligt har vi även tagit hjälp av några av världens bästa planetfotografer, Anthony Wesley, Phil Miles och Trevor Barry från Australien samt Emil Kraaikamp från Holland.
Bilden som jag har lagt upp är tagen av Emil och visar den otroliga upplösning som de kan uppnå, närapå Hubble kvalité.

Årets projekt har vi utfört i liten skala både vad gäller täckningen av planeten samt tidsperioden.
Den får ses som ett genrep inför ett fullskaleprojekt nästa år då vi hoppas kunna inkludera planetfotografer på flera platser runt Jorden för en kontinuerlig övervakning av Jupiters molnbälten.

GRS har krympt märkbart i storlek de senaste åren och roterar nu på så lite som 4 dygn, dvs 3 hela varv under vår 12-dagars testperiod.
Tack vare våra vänner från Down Under har vi lyckats fotografera 11 av totalt 33 möjliga transit av GRS på planetskivan.
Men som vanligt har det blivit en del längre avbrott så jag har tillgått morphtekniken för att komplettera och fylla igen luckorna.
I natt fick jag så äntligen alla bilder på plats och kunde sätta ihop dem till en animation.

Välkomna att beskåda solsystemets största storm "in action" :-) https://vimeo.com/125851831
HD och fullskärmsläge rekommenderas.

/*Peter R


Image
Klicka for att se stor version av bilden
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by hansg »

Snyggt o intressant !
h-g
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Verkligen kul att se resultatet på Astronet :) Animeringen blev väldigt följsam och mjuk med tanke på att bilderna kommer från vitt skilda håll! Tydligheten i stora röda fläckens rotation är uppenbar. Även virvlarna bakom stora röda fläcken blev väldigt bra.

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by stoffe »

Jag tycker det är jättekul att jag fått vara med och leverera bilder till detta projekt, det blev ett väldigt bra slutresultat som du presenterar mycket snyggt här Peter :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by Thunell »

Imponerande!
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by Peter R »

Juno Science Team har precis haft ett 4-dagars möte i Köpenhamn där Johan Warell och jag själv var inbjudna att delta och presentera vårt svenska Voyager-3 projekt samt uppföljaren som visar GRS rotation. Johan kunde inte närvara på grund av semester och jag har råkat ut för en olycka som förhindrade mig från att resa.
I morse skickade Glenn Orton mig en bild där han förevisar och diskuterar filmerna för sektionen "the Atmospheres Working Group" (AWG).
Det var tråkigt att inte kunna vara på plats men kontakterna och samarbetet fortsätter givetvis och vi laddar för en uppföljning under höstens/vinterns Jupitersäsong.
Juno anländer till Jupiter om lite drygt ett år http://missionjuno.swri.edu/

/*Peter R
IMG_4802-2L.jpg
IMG_4802-2L.jpg (245.09 KiB) Viewed 4433 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter.
Spännande ni lyckas samarbeta med ett sådant här projekt. Att den minskat har jag hört men att rotationshastigheten också har ändrats har inte hört tidigare. Mellan vilka hastigeter har observerats under de år det har kunnat mätas upp? Det har man kanske klarat några hundra år antar jag.

Trist du missade mötet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Lars,
En studie gjord av John Rogers (BAA) på bilder från 2006 till 2012 påvisar en kontinuerlig acceleration av GRS i takt med att den har krympt, till det aktuella värdet på 4 dagar mot tidigare uppskattade 6.
http://www.universetoday.com/108257/wil ... e-red-dot/ .
Jag är inte säker på hur länge man har kunnat mäta rotationshastigheten.
Däremot finns det bra mätningar på dess storlek långt bakåt i tiden. Man kanske inte ska försöka backa mer än ca 100 år.
Jag har tittat i Camille Flamarions verk "Populär Astronomi" från 1897.
Där finns det flera planscher som visar Jupiters utseende under ett antal år . I texten beskriver han en stor oval fläck som blev synlig från och med 1877-1880 och som var ständigt synlig sedan dess.
Den kunde skifta i färg, men han nämner ingenting om vilken färg den hade och så var den stor som 3 jorddiametrar, så det rör sig säkert om GRS.
Ofta nämns det att GRS skulle vara mer än 300 år men jag har inte hittat några säkra referenser på detta.
Om det stämmer som det står i artikeln jag länkar till här ovan "As it shrinks, the storm appears to be conserving angular momentum by spinning faster…" så borde det även vara ganska lätt att räkna ut dess rotationshastighet vid olika tidpunkter.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Jupiter Rotation av GRS - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Tack för din information, imponerande bild från Voyagers historiska passage 1979. Intressant att läsa, om jag förstår rätt så menar du att den på endast 6 år gått från 1 varv på 6 jorddagar till idag 4.

Har man med någon sond lyckats få någon uppfattning om djupet eller höjden på denna storm?

Har du läst något om ideer till varför rotationshastigheten ändras?

Temperaturhöjningar/sänkningar i Jupiteratmosfären, någon koppling till solens aktivitet som verkar långsökt, vi har ju visserligen ökat temperatur här på jorden men förklaras med koldioxidutsläppen. Solen energiutstrålning (fotoner) är ju lätt att mäta, men det finns ju också en laddad partickelström som man på senare år mätt noggrant med Soho, fast jag har inte fördjupat mig i det.

Eller bara ett helt kaotiskt väderfenomen efter 100 år av relativ stabilitet vilket inte verkar så troligt det heller.

Kul ni gör denna mätning dessutom ett samarbete klotet över.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”