Venus 12-bit - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Venus 12-bit - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus 12-bit
Exponering: IR742 150s och BG39 + W47 150s
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Ja då var det mitt första försök att få med någon form av struktur på molnbanden på planeten Venus. Dålig seeing men trots det så syntes en del struktur.
Jag har kombinerat IR742 som röd, IR742 mixat 50% med BG39 + W47 som grön och blå kanal är BG39 + W47. Det verkar fungera bra och jag får invänta bättre seeing nästa gång.

Kamera inställningar.
50 gain @ 41 fps
8000 mm fokallängd
Sampling 0.10 bågsekunder/pixel
5x powermate vilket ger f/40
12-bit läge med manuell guidening

Stackad i Autostakkert2 kombinerad i Maxim DL och vidare i PS CS6 där även bilden är uppskärpt med smart sharpen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Här är en screenshot från fototillfället, där jag faktiskt har autoguidern påslagen. Den fungerar tyvärr inte i 12-bitsläget.
Attachments
venus.png
venus.png (208.38 KiB) Viewed 2109 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Venus 12-bit - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe.
Nu har du tagit i ordentligt. 5ggr Barlow och 12bit mode. Blir intressant att se när de atmosfäriska förutsättningarna är perfekta om du i bilderna kan se någon förbättring, eller du kanske redan har det?

Trist att guidningen inte fungerare i 12 bit mod. Går du via Ascom eller direkt? Kan kanske vara värt att skriva till utvecklaren av programmet om det går att få till den funktionen även i 12 bit mode.

När man ligger i IR området och fotar kräver det lite mer på objektiv diametern för de högre upplösningarna men kanske aldrig seeingen medger att det går att utnyttja. Har du läst någonstans hur bra de bästa blivit i IR området och hur stor spegel diameter de använt? Har aldrig provat själv fast har ju ett teleskop liggandes om jag bara hade plats för det. Koncentrerar mig dock nu att få till det i det vidvinkliga området.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus 12-bit - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Trevligt :good:

Venus börjar så sakteliga närma sig "Halvvenus". Verkar vara ljusare partier på södra och norra Venus när du tog bilden

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Venus 12-bit - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Astrofriend - Jo det måste till att man drar på ordentligt på något som är 15,2" på himlen och som har väldigt svaga strukturer, 12-bit läget hjälper till när man ska börja dra i färgerna i Photoshop som hanterar 16 bits färginformation.

Autoalign funktionen fungerar som rena bildstabilisatorn, det blåste trots allt 7-8 m/s vid fototillfället och med en 1,7 meter lång tub så svajar det friskt. Helt omöjligt att fokusera dessutom om man har en ljus blobb som far runt i raketfart på skärmen, kryssar man då i autoalign så blir den perfekt centrerad i mitten.

Att 12-bits läget inte fungerar med guidening beror på en hårdvarubegränsning i min ZWO ASI120MM kamera, den stänger helt enkelt av ST4-porten. Det gör för övrigt QHY5L oxå, annars känner jag inte till några andra kameror som klarar av 12-bit. Och Firecapture fungerar tyvärr inte med EQMOD pulseguidening vilket skulle underlättat fantastiskt mycket, slippa ST4 kabeln.. Dessutom har jag ett ASCOM ST->USB interface från Hitec Astro men då får jag av någon outgrundlig anledning "capture failure" vid varje guidepuls. Så det jag funderar på att är att bygga ett ST4 interface för parallell-porten men då saknas ASCOM drivare men det fanns något som hette guide-dog som kunde lägga sig som ett ASCOM interface. Nåväl det krånglar till det och jag väntar gärna tills nästa version av FireCapture har stöd för det.

Eftersom jag inte får några detaljer just annat än kantskärpa med IR-filter så har jag inte brytt mig så mycket om hur stor apertur man egentligen ska ha. Det teleskop som jag egentligen skulle vilja ha för planetfoto är den ultralätta trusskonstruktionen från ZWO, de som jobbar där är själva amatörastronomer och planetfotar själva och gör även djuprymdsfotografering. Tänk dig en 14" som går att montera på en HEQ5 :good:

Ta förresten och titta på min skärmdump, ser du brännvidden som står där som Firecpature räknar ut i realtid. Samplingen är väldigt hög oxå. Det är rock & roll att maxa ut vad den nu över 50 år gamla Cave Astrolan kan prestera :good:


Torbjörn - Tack så mycket! Ja här får man försöka hänga med när ni andra när publicerar Venusbilder med molnformationer. :good: Jag tolkar det ljusare området i mitten som molnstruktur och att det är vitare moln runt polerna.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Venus 12-bit - Christoffer Svenske

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Jo jag läser imponerande dryga 8m fokallängd. Jag tror din sensor har en 1/10 av storleken på 35mm film, med andra ord kan man säga du springer omkring med ett motsvarande 80000mm objektiv :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”