Årets bästa svenska astronomi- och rymdbilder 2011

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Timo

Re: Årets bästa svenska astronomi- och rymdbilder 2011

Post by Timo »

Jag missade att det fanns en vinnarbild också, grattis Peter !
Generellt sett tycker jag att många astrofotografer använder alldeles för starka och i mitt tycke "onaturliga" färger.
Helt enig med dig Hans. Ibland är det nästan som att titta in i ett kaleidoskop.

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Post by Bengt »

Missa jag med . Grattis Peter!

Bengt
malte

Post by malte »

Underbart med debatt om bilderna!

När jag satte samman juryns betyg visade sig att vinnaren var vi skapligt överens om men resten av topp 10 spretade rösterna åt olika håll. Egentligen borde vi ha sammanträtt och diskuterat ordentligt igenom våra olika favoriter och fått möjlighet att argumentera för och emot. Det hade helt klart gynnat de saknade planetbilderna: bakom allt detta spökar våra förväntningar på hur en snygg astronomibild ska se ut. Åratal av APOD har satt sina spår hos de flesta.

Urvalsprocessen gynnade lättförståeliga bilder. Blotta mängden av bilder här på Astronet - jag letade även på annat håll (men missade ÖA:s hemsida! sorry!) ger inte tid för eftertanke och i år såg jag till att bilderna skulle anonymiseras innan juryn fick syn på dem. Det omedelbart häftigt vann över ett (osynligt) mödosamt arbete.

Jag grunnade också på att ta med någon mer tekniskt kunnande i juryn men tänkte att Ulf R:s amatörtycke och Helena Uthas' egen erfarenhet med astrofoto var ändå, tja, bättre än förra årets kunskapsbas i alla fall. Hela projektet hade hör trots allt inte till PopAst:s kärnverksamhet och är mer än kul grej än det kanske ser ut att vara.

Nästan alla de bilderna som Bengt och Roger m fl nämner ovan var med i långlistan och många fick röster av mig. Lars Jupiterbild hittade jag som sagt inte. Hannys Voorwerp, Peter Roséns Jupiter-Io, Rogers nya Jupiter var alla som stack ut för mig, och att välja mellan alla sköna M31 var i stort omöjligt. Men juryn valde som de valde och visst blev det fantastiska bilder ändå.
--
Robert Cumming
redaktör för Populär Astronomi http://popularastronomi.se/
Oortcloud
spamtest: JA

Post by Oortcloud »

Att bedömning av bilder (och det gäller väl även musik, film, litteratur mm) är subjektiv är ju rätt givet och då får man väl räkna med att alla inte blir nöjda av urvalet och bedömning.

Kanon fina bilder allihopa. :good: Så även många som ej kom med. :good:

Martin
Lars L

Post by Lars L »

Det bär mig emot att kommentera detta och för mig låter det som om Populär Astronomi försöker rädda sitt anseende.
Eftersom många tyckte att min Jupiterbild hade platsat bland "de 10" i år, kan meddelas att undertecknad aldrig deltar
i tävlingar (eller kul grejor) överhuvud. Därför har frågan aldrig varit aktuell för min del och jag gratulerar naturligtvis
vinnaren.

Mvh Lars L
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Kul att ni tog er tid till att titta på och bedömma massa bilder. :good:

Hade jag varit med hade jag bedömt på ett annat sätt men det är naturligt eftersom man tänker olika och har olika smak tycke och astronomiinriktningar.
Lazze

Post by Lazze »

Kom lite sent in i tråden, men grattis Peter till den fantastiska bilden på den partiella solförmörkelsen.

/Lasse
Lars-Gunnar

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla,

Ett stort grattis till Peter och övriga "tio i top" vinnare, jag har något sent fått möjlighet att sätta mig en stund framför datorn och kolla på Astronet. Som jag skrev i Dannes inlägg, vi hoppas på ett gott astronomiår 2012 med massor av klara nätter, outstanding pictures, ingen måne utan när vi vill fota den förstås...

God Jul och ett Gott nytt år

/LG
Cristofer

Post by Cristofer »

Grattis alla 8)

Vinnarbilden är riktigt snygg.
Peter R

Post by Peter R »

Tack för alla positiva omdömen :D
Jag har varit bortrest och ganska frånkopplad under jul och nyår (kan vara skönt ibland).
Upptäckte för en stund sedan att även LPOD, Lunar Photo of the day, har valt solförmörkelsebilden som 2011-års bild http://lpod.wikispaces.com/December+31%2C+2011 .

God fortsättning

/*Peter R